Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

BOR: dyspozycje b. szefów Biura mogły zagrażać bezpieczeństwu VIP-ów

Autor: PAP
10-03-2016 16:13

Dyspozycje poprzednich szefów Biura Ochrony Rządu ws. opon mogły stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ochranianych osób - powiedział w czwartek wiceszef BOR płk Jacek Lipski, prezentując wewnętrzne ustalenia ws. incydentu z limuzyną prezydenta Andrzeja Dudy.

Poinformował też, że zwolniono dyrektora zarządu BOR, który odpowiada za transport VIP-ów.

W piątek w samochodzie, którym podróżował prezydent, doszło do uszkodzenia opony tylnego koła, w wyniku czego auto wpadło w poślizg i zsunęło się do rowu. Nikomu nic się nie stało. Przyczyny zdarzenia badał zespół powołany przez szefa BOR płk. Andrzeja Pawlikowskiego. Nadal trwa postępowanie prokuratury i policji.

Zastępca szefa BOR Jacek Lipski powiedział w czwartek na konferencji prasowej, że czynności sprawdzające wykazały, że dwie instrukcje podpisane przez poprzednich szefów BOR - gen. Krzysztofa Klimka z 2013 r. i gen. Mariana Janickiego z 2009 r. - "są niezgodne z normami bezpieczeństwa, które przewidział producent pojazdu, obowiązującymi w 2010 r. (roku produkcji auta - PAP) w odniesieniu do opon dla samochodu BMW 7 High Security".

"Dyspozycje płynące z wymienionych aktów normatywnych ówczesnych szefów BOR mogły stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa osób znajdujących się pod ochroną BOR" - powiedział wiceszef Biura.

Jak tłumaczył Lipski, producent samochodu określił maksymalny wiek opon na trzy lata, a od pierwszego ich zamontowania jedynie na dwa lata, niezależnie od przebiegu; wskazał też jako minimalną głębokość bieżnika cztery milimetry (bez marginesu błędu).

Tymczasem instrukcja wprowadzona przez Janickiego określała - jak mówił Lipski - okres eksploatacji na sześć lat od daty produkcji, a przez Klimka - na co najmniej cztery lata bez określenia górnego wieku, od którego uzależnione było wycofanie z eksploatacji. Jednocześnie w instrukcji wprowadzonej przez Janickiego dopuszczalna głębokość bieżnika wynosiła 3,5 milimetra, a we wprowadzonej przez Klimka - 4 milimetry (w obu przypadkach dopuszczano półmilimetrowy odchylenie) - dodał.

Lipski powiedział, że po ustaleniu tych faktów obecny szef BOR polecił niezwłocznie wymienić w samochodach pancernych opony na takie, których wiek nie przekracza dwóch lat, oraz sprawdzenie, czy w pozostałych samochodach BOR opony spełniają wymagania producentów. Ponadto, w instrukcji zmniejszono normę przebiegu ogumienia z 20 tys. na 10 tys. kilometrów oraz okres używania na dwa lata (w zależności co wystąpi pierwsze).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 127 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 319 624 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 754 926 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP