PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

IT w energetyce

Medcom celuje w innowacje dla transportu

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
10-02-2017 14:29
Medcom celuje w innowacje dla transportu

Tramwaj Antalya

Fot. Medcom

Warszawska spółka Medcom rozpoczęła prace nad budową pierwszego na świecie „wielosystemowego układu napędowego i zasilania przeznaczonego do elektrycznych zespołów trakcyjnych z wykorzystaniem elementów półprzewodnikowych SiC (silicon carbide)”. Projekt otrzymał właśnie dofinansowanie z programu Innotabor, realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Dzięki zastąpieniu powszechnie wykorzystywanych dziś półprzewodników krzemowych półprzewodnikami z węglika krzemu, aż o 30 proc. można ograniczyć masę i rozmiar urządzeń, o ok. 10 proc. zmniejszyć zużycie energii, a ponadto wydatnie zredukować poziom hałasu.
To jeden z przykładów działania innowacyjnej polskiej spółki z segmentu przemysłu elektroenergetycznego, opartych na autorskich projektach i własnej konstrukcji. W spółce, zatrudniającej 230 pracowników, ¼ pracuje w dziale B+R.

Z działalnością spółki zapoznał się dziś wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Jak można oceniać, był pod wrażeniem innej informacji, że systemu odzyskiwania energii (rekuperacji)  produkcji Medcom stosowane w tramwajach oszczędzają przy hamowaniu 25-30 proc. energii, wprowadzanej później przy rozruchu.

- Doświadczenia Tramwajów Warszawskich stosowania starszej generacji układów odzysku energii dowodzą, że odzyskują od 21 do 25 proc. energii, a roczny koszt jej zakupu wynosi 53 mln zł - powiedział prezes Marek Niewiadomski.

Tymczasem rozszerza się krąg odbiorców produktów Medcom. Według informacji zarządu,  w ich podzespoły elektroenergetyczne wyposażonych jest ponad 800 tramwajów i 500 pociągów, jeżdżących w kraju i za granicą.

Technologia SiC

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, prace nad realizacja SiC w Medcom potrwają maksymalnie trzy lata. Produkt powinien być więc gotowy z końcem 2019 roku. Mniej więcej połowę tego czasu zajmą prace badawcze.

Efektem będzie powstanie pierwszego na świecie napędu i układu zasilania dla elektrycznych zespołów trakcyjnych w tej nowej technologii. Będzie to rozwiązanie wypracowane od podstaw przez polskich inżynierów, we współpracy z naukowcami pracującymi w polskich uczelniach wyższych.

Kluczowym aspektem powodzenia całego przedsięwzięcia jest również ścisła współpraca z japońskim partnerem, czyli firmą – Mitsubishi Electric, która dostarczy odpowiednie moduły SiC.

Urządzenie będzie mogło pracować w różnych sieciach trakcyjnych i standardach napięciowych – przy napięciu 3000 V DC stosowanym w Polsce lub 25 kV 50 Hz, które jest standardem w większości krajów europejskich.

Wprowadzenie tego produktu to szansa także na poprawę konkurencyjności na rynkach zagranicznych polskich producentów taboru szynowego, jak np. Newag czy Pesa.

Całkowity koszt opracowania nowego napędu Medcom to ponad 6,6 mln zł. Kwota dofinansowania z projektu Innotabor wyniesie ponad 3,4 mln zł, a pozostała część będzie pochodzić ze środków własnych Medcom.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


15 365 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP