PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Klimat i biznes

Jest porozumienie. Transport morski ograniczy emisję CO2

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-04-2018 20:20 |  aktualizacja: 13-04-2018 20:29
Jest porozumienie. Transport morski ograniczy emisję CO2

W bliskim transporcie morskim są już eksploatowane statki z napędem elektrycznym, jak armatora Norled AS.

Fot. Norled AS

Ponad 170 krajów - członków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) - osiągnęło dzisiaj w Londynie porozumienie w sprawie zmniejszenia do 2050 roku emisji CO2 przez transport morski o „co najmniej” 50 proc. w stosunku do poziomu z 2008 r. W porozumieniu zapisano, że „silną sugestią” jest dążenie do stuprocentowej jej redukcji do połowy wieku.

Zmniejszenie o 50 proc. może pomóc w osiągnięciu celu porozumienia paryskiego, tj. wzrostu temperatury poniżej 2C.
Decyzja - podjęta po dwóch tygodniach intensywnych negocjacji - jest wyraźnym sygnałem dla branży i inwestorów, że nowo budowane statki muszą być napędzane odpowiednio: ropą naftową o niskiej zawartości siarki, paliwami alternatywnymi do ropy, które emitują mniej spalin (np. gaz LNG), biopaliwami, a równolegle z wykorzystaniem napędu elektrycznego lub wodorowego.

Według założeń, w nieco dłuższej perspektywie, tj. w latach trzydziestych, większość budowanych statków oceanicznych będzie wykorzystywać odnawialne paliwa o zerowej emisji CO2. 

Chociaż zgłoszono kilka zastrzeżeń, umowę poparły nawet te kraje, w których zarejestrowanych jest najwięcej statków. Według obserwatorów, IMO powinna i mogłaby pójść o wiele dalej w kształcie porozumienia, gdyby nie dogmatyczna postawa niektórych krajów, takich jak Brazylia, Panama, Arabia Saudyjska.

Czytaj także: Spór o skalę dekarbonizacji w transporcie morskim

Z analiz IMO wynika, że  w ub. roku transport morski wyemitował ok. 820 mln ton CO2. Przy obecnym modelu technologii napędu i rosnącym wolumenie transportu morskiego, ok. 2050 roku emitowałby on ok. 1500-1600 mln ton CO2.

IMO stwierdza, że jest mało prawdopodobne, aby nowe wymogi wpłynęły pośrednio i natychmiast na wzrost kosztów transportu. Jest też mało prawdopodobne, żeby one wzrosły średnio na świecie w podobnym stopniu, jak np. w 2000 roku, kiedy podrożała ropa naftowa.

Istnieje natomiast możliwość, że przejście na nowe źródła energii i wyższe standardy zarządzania środowiskiem mogą zmniejszyć zmienność kosztów transportu morskiego i logistyki.

Czytaj także: Szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach ma doprecyzować porozumienie paryskie

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP