PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
  • 1 Nie Paź
  • 2 Pn Paź

    Konferencja Risk Engineering Days

    Wykorzystanie nowoczesnych technologii  pozwalających na przewidywanie awarii maszyn, zmniejszenie ryzyka przestoju zakładów produkcyjnych, budowanie kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwach, ochrona firm przed atakami hackerskimi, kreowanie polityki cyberbezpieczeństwa – są to zagadnienia bliskie każdemu nowoczesnemu przedsiębiorcy. Okazją do poszerzenia wiedzy i wysłuchania ekspertów w tych dziedzinach będzie Konferencja Risk Engineering Days.

  • 3 Wt Paź
  • 4 Śr Paź
  • 5 Cz Paź
  • 6 Pt Paź
  • 7 So Paź
  • 8 Nie Paź
  • 9 Pn Paź
  • 10 Wt Paź
  • 11 Śr Paź
  • 12 Cz Paź
  • 13 Pt Paź
  • 14 So Paź
  • 15 Nie Paź
  • 16 Pn Paź
  • 17 Wt Paź
  • 18 Śr Paź

    Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw

    Generują 50% PKB i tworzą ponad 70% miejsc pracy. Współutrzymują ZUS i wydatnie dokładają się do programu 500+. Pomimo tego napotykają na szereg utrudnień – nie tylko fiskalno-prawnych – w codziennej działalności. Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej mówią: „uwolnić biznes!”. Pod tym wielowątkowym hasłem ruszyła rejestracja uczestników VII Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach!

  • 19 Cz Paź
  • 20 Pt Paź
  • 21 So Paź
  • 22 Nie Paź
  • 23 Pn Paź
  • 24 Wt Paź
  • 25 Śr Paź
  • 26 Cz Paź

    Regionalne Property Forum Trójmiasto

    Odświeżona formuła, więcej sesji, nowe tematy i PropertyDesign.pl Workplace Talks – taka będzie kolejna edycja regionalnej konferencji Property Forum Trójmiasto.

  • 27 Pt Paź
  • 28 So Paź

    Gala wręczenia nagród Europejskiego Klubu Biznesu Polska 2017

    Po raz trzeci, podczas uroczystej Gali, Europejski Klub Biznesu Polska uhonoruje osoby i firmy, które w szczególny sposób przyczyniły się do rozwoju w Polsce przedsiębiorczości, gospodarki, działalności samorządowej, nauki, kultury i sportu oraz, które osiągnęły sukces na skalę europejską i światową.

  • 29 Nie Paź
  • 30 Pn Paź
  • 31 Wt Paź
  •  

Polskę czeka transportowy impas

15 września 2008

Strona główna

 

Polskie przedsiębiorstwa transportowe rozszerzają swoją ofertę inwestując w terminale przeładunkowe i logistyczne, bo z samego przewożenia towarów trudno przeżyć - takie były wnioski debaty podczas konferencji "Infrastruktura, transport, logistyka", zorganizowanej przez miesięcznik Nowy Przemysł i portal wnp.pl 15 września w hotelu Qubus w Katowicach.

Niestety przychodzi im działać w systemie niedorozwiniętej infrastruktury technicznej i w gąszczu niedoskonałych przepisów. Sytuacja poprawia się, ale zmiany zachodzą zbyt wolno, a akurat w tej dziedzinie każde opóźnienie jest bardzo kosztowne - takie były wnioski debaty podczas konferencji „Infrastruktura, transport, logistyka” zorganizowanej przez miesięcznik Nowy Przemysł i portal wnp.pl 15 września w hotelu Qubus w Katowicach.

Po zdecydowanym wzroście dynamiki przewozów w latach minionych obecnie transport, szczególnie towarowy, odczuwa wyraźne spowolnienie. Te sygnały były już w ubiegłym roku i ostrzegaliśmy, że konieczna będzie poważna interwencja, nawet rządowa - mówił Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Prawie 85 proc. kosztów utrzymania infrastruktury obciąża przewoźników, a to niedobra sytuacja. Nie chodzi o to, aby państwo dawało gotówkę, ale aby stworzyło fundusz kolejowy, tak jak rozwija fundusz drogowy, poprzez obligacje, kredyty.

Wydawało się, że kiedy będą pieniądze to będziemy mieli takie drogi, jakie są w krajach starej Unii. Teraz mamy pieniądze i wszyscy dziwą się dlaczego nie mamy autostrad. Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach przypomniał, że aby powstała droga potrzebne są: pieniądze, przepisy i ludzie. Środki finansowe mamy, przepisy - wprawdzie niedoskonałe - są, ale nie mamy kompetentnych ludzi, aby wykorzystać te środki i wybudować te drogi. A pieniędzy jest sporo. - W nowej perspektywie finansowej do 2015 roku mamy siedem razy więcej środków niż poprzednio - potwierdziła Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. - To aż 67 mld miliardów, z czego 27 mld na program Infrastruktura i Środowisko, a z tych 27 miliardów 19, 4 mld jest na transport. Analizujemy jak je wydawać, aby ich nie stracić, ponieważ nie ma przygotowanych odpowiednich inwestycji.

Zdaniem Furgalskiego możemy osiągnąć sukces, jeżeli nie będziemy starali się wyznaczać jakiejś twardej, własnej metody budowy autostrad, tylko skorzystamy ze wzorców, które się dookoła sprawdziły. - Bo w końcu to my uchodzimy za najbardziej nieudolny kraj w Europie. Zatrzymaliśmy się na etapie rozmów o drogach - dodał. Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady ocenił, że w tej dziedzinie jesteśmy najgorsi w Europie, bo u nas każde przygotowanie inwestycji trwa miesiącami, latami. A to, podsumował, lekceważenie czasu i pieniędzy przez wszystkich po kolei ministrów. Czas uznać, że to są projekty ponadpartyjne, ponadkadencyjne.

PKP Cargo notuje spadek przewozów, a prywatni przewoźnicy, którzy stanowią tylko 25 proc. rynku, zanotowali wzrost 27 proc. Jednak ich przychody spadły, zmniejszyły się zatem także środki, które mogą zainwestować. - Ale musimy inwestować - dowodził Mieczysław Olender, prezes PCC Rail – Usługi kolejowe są niskiej jakości, trzeba skonstruować atrakcyjną ofertę transportowo- logistyczną, nasze usługi muszą być bardziej kompleksowe. Potwierdził to także Adam Rams, wiceprezes Delta Trans Logistik: - Gdyby nasza firma miała istnieć tylko jako firma przewozowa to już by nas nie było. Idziemy w kierunku działań logistycznych. Jerzy Markowski prezes JAS-FBG dodał, że nowoczesne duże przedsiębiorstwa w niektóre dziedziny w ogóle nie inwestują – dlatego liczą na kompleksowe usługi przewoźnika. - Musimy się doskonale wkomponować w system, w którym pojawia się specjalizacja, ale usługa musi być perfekcyjna, tak aby „uzależnić” zleceniodawcę.

- W minionych latach węgiel stanowił 90 proc. naszych przewozów, teraz ok. 78 proc. Przy spadku wydobycia efekt jest taki, że węgiel do Polski przyjeżdża z zagranicy, dalej go wozimy, ale zmieniły się kierunki.- mówił Paweł Pucek dyrektor ds. przewozów PTK Holding. Dlatego spółka inwestuje w centrum przeładunkowe w Świnoujściu. Trzeba przeorientować urządzenia z eksportu na import. O wciąż niewykorzystanej szansie Sławkowa opowiadał Janusz Nogowczyk dyrektor handlu i rozwoju w CZH SA. Terminal na końcu szerokiego toru powoli się rozwija, w tym roku przeładował 30 tys,. kontenerów, ale - paradoksalnie - nie obsługuje kierunku wschód - zachód, ale północ - południe.

Dyskutanci podkreślali, że działalność transportowa, rozwój infrastruktury technicznej, unowocześnianie przewozów przez wykorzystanie narzędzi IT, jest bardzo kosztowne. Na szczęście coraz lepiej rozwija się współpraca z sektorem finansowym. Branżę dostrzegli już także doradcy handlowi i finansowi, tacy jak Coface Poland Credit Management Services. O rozwoju sektora transportowego coraz bardziej decyduje rynek i to rodzi nadzieje, że ta ważna dla gospodarki branża złapie nowy oddech.

Tadeusz Gańczarczyk

Zobacz także materiały, które powstały podczas Forum:
Samorządy pomiędzy węzłami...

Konkurencja na bocznicy kolejowej

PKP PLK udrażnia wyjazd ze Śląska

Duże prędkości a stara infrastruktura

Przewoźnicy kolejowi szukają nowych towarów do przewozu

Terminal w Sławkowie wciąż daleko od Wschodu

CENTRUM MULTIMEDIALNE

PARTNERZY I SPONSORZY KONFERENCJI

Partner

Patronat medialny

Organizator

POLECAMY W SERWISACH