• 1 Nie Sty
  • 2 Pn Sty
  • 3 Wt Sty
  • 4 Śr Sty
  • 5 Cz Sty

    Jubileusz 25-lecia Laurów Umiejętności i Kompetencji

    Pielęgnowana przez Regionalną Izbę Gospodarczą tradycja przekazywania podziękowań wybitnym osobowościom świata kultury, polityki, nauki, a także działaczom społecznym i przedsiębiorcom - postaciom, których wysiłki mają wpływ na zmiany otaczającego nas świata - ma już ćwierć wieku! Już 5 stycznia w siedzibie NOSPR w Katowicach wspólnie będziemy świętować jubileusz 25-lecia Laurów Umiejętności i Kompetencji.

  • 6 Pt Sty
  • 7 So Sty
  • 8 Nie Sty
  • 9 Pn Sty
  • 10 Wt Sty
  • 11 Śr Sty
  • 12 Cz Sty
  • 13 Pt Sty
  • 14 So Sty
  • 15 Nie Sty
  • 16 Pn Sty

    VII Kongres Podatków i Rachunkowości KPMG

    Już 16 stycznia 2017 roku w Warszawie odbędzie się siódma edycja Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG. Jest to największe coroczne wydarzenie tego typu w Polsce skierowane do kadry zarządzającej, przede wszystkim dyrektorów finansowych i głównych księgowych.

  • 17 Wt Sty
  • 18 Śr Sty
  • 19 Cz Sty

    Prywatny biznes - sukcesja i ekspansja

    Grupa PTWP wraz z redakcją Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł i portalu wnp.pl oraz partnerzy: Enterprise Investors i EY, zapraszają na debatę poruszającą temat wyzwań rozwojowych stojących przed prywatnym biznesem w Polsce.

  • 20 Pt Sty
  • 21 So Sty
  • 22 Nie Sty
  • 23 Pn Sty
  • 24 Wt Sty
  • 25 Śr Sty
  • 26 Cz Sty

    Dzień amerykański na Śląsku

    Grupa PTWP (organizator największych spotkań gospodarczych), American Chamber of Commerce oraz Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach zapraszają do uczestnictwa w konferencji „Dzień amerykański na Śląsku”.

  • 27 Pt Sty
  • 28 So Sty
  • 29 Nie Sty
  • 30 Pn Sty
  • 31 Wt Sty
  •  

Budownictwo infrastrukturalne i inwestycje komunalne ratują branżę budowlaną przed kryzysem

26 października 2009

Strona główna

 

Mówi się, że budownictwo infrastrukturalne oraz inwestycje komunalne ratują branżę budowlaną przed kryzysem. Za tym spostrzeżeniem stoją twarde dane statystyczne. Wykonawcy i budowlańcy twierdzą jednak, że wcale nie jest tak różowo jak może się wydawać.

Autostrady, drogi ekspresowe, drogi lokalne, stadiony, wodociągi, kanalizacja. Praca wre. Infrastrukturę w Polsce modernizujemy na potęgę (i tempo tych inwestycji nie zmaleje przynajmniej do 2013 roku - wtedy zaczną się kończyć środki unijne). Mówi się, że budownictwo infrastrukturalne oraz inwestycje komunalne ratują branżę budowlaną przed kryzysem. Za tym stwierdzeniem stoją zresztą twarde dane statystyczne.

- Opierając prognozy na wynikach uzyskanych w ciągu trzech kwartałów, cały 2009 rok powinien zakończyć się znacznym wzrostem budownictwa, głównie dzięki inwestycjom w infrastrukturę, przede wszystkim w drogi - mówi prof. Zofia Bolkowska z Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa w Warszawie.

Wykonawcy i budowlańcy twierdzą jednak, że wcale nie jest tak różowo jak może się wydawać. Czyżby rzeczywiście szklanka była do połowy pusta?

Perspektywa dobra ale rentowność słaba

Perspektywa, co do liczby zleceń, wydaje się dość dobra właściwie do końca przyszłej dekady.

- W Polsce mamy 16,5 tysiąca kilometrów dróg krajowych, na które wydajemy 50 proc. środków. Należy zdać sobie jednak sprawę, że to tylko 5 proc. sieci. Tymczasem niszczeją drogi samorządowe, na których zwiększył się znacznie ruch pojazdów ciężarowych - mówi poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury.

Do tego w zasadzie dopiero po 2014 roku powinien nastąpić wysyp inwestycji na kolei, które na dobre jeszcze nie ruszyły. - Tempo musi zostać zintensyfikowane, bo jeżeli prace będą postępować tak jak teraz, to rozjazdy wymienimy po 260 latach, a tory po 160 latach - tłumaczy Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.

Budowlańcy i wykonawcy (szczególnie dróg i autostrad) żalą się jednak, że na rynku jest tak duża konkurencja, że - mimo natłoku przetargów i centralnych, i samorządowych - ledwie wychodzą na swoje. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa podała, że zysk operacyjny firm z branży wynosi średnio 2 do 3 proc. i jest najniższy w sektorze budownictwa. - Dzisiaj przetargi na budowę dróg wygrywa się oferując cenę na poziomie 40 do 50 proc. budżetu inwestora. Na dłuższą metę to jest zabójcza strategia - komentuje Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego. I sugeruje wprost, że - jego zdaniem - jak na drogi skończą płynąć środki z Unii Europejskiej (a stanie się to po 2013 roku), to doczekamy się ponownej fali bankructw małych i średnich firm z branży, podobnej do tej z lat 2005-2006.

Nastroje tonuje właściwie tylko Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostalu, podkreślając, że odpowiedzią na rosnącą konkurencję może być też restrukturyzacja polskich wykonawców i lepsze przygotowanie się na walkę o kolejne kontrakty...

- Duzi gracze nie będą mieli problemów, po prostu zdywersyfikują portfel zamówień, wchodząc i w inne, bardziej intratne tematy - mówi Konrad Jaskóła.

Słaba jest też jakość

Wracając jednak do sedna sprawy - na pierwszy rzut oka samorządowcy, czy też Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Austostrad, na obrót spraw opisany przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa nie powinni narzekać (dla nich, jako inwestorów jest tanio). Gdy jednak zająć się kwestią dróg wnikliwiej, wychodzi na jaw kilka problemów. Po pierwsze - czy jeżeli jest tanio, to jest dobrze? - Myślę że wiele inwestycji, które teraz są realizowane, są podobnej jakości jak nasza autostrada, gdy ją przejęliśmy - mówi wprost Ireneusz Sakowski, dyrektor ds. przetargów w Stalexport Autostrady. O stanie A4 każdy kierowca przekonuje się od miesięcy.

Kolejne pytanie: skoro mniejsze firmy - wskutek słabej rentowności - w końcu poupadają, kto będzie dbał o gwarancje na dziś realizowane inwestycje? Z pewnością nikt. I pytanie następne - jakie będą ceny, gdy na rynku zostanie kilkanaście największych koncernów? Tu też odpowiedź jest prosta - z pewnością wyższe.

Organizacje drogowców apelują zatem o racjonalne podejście do problemu budowy arterii miejskich, wojewódzkich i krajowych. Chcieliby, żeby inwestor publiczny spróbował wziąć pod uwagę nie tylko cenę przy wyborze oferty podczas przetargów. Wojciech Malusi, prezes OIGD proponuje nawet zmianę w prawie, mającą na celu wyeliminowanie najniżej i najwyżej wycenianych ofert.

- Automatycznie mógłby to robić specjalny algorytm. Wtedy ceny usług za bardzo by nie wzrosły, a firmy mogłyby działać w stabilniejszych warunkach i mieć większą pewność, że nie wygrają np. Chińczycy, którzy pracują za 1,80 złotego za godzinę i którym - co też warto wiedzieć - rząd dopłaca do budowy dróg w Polsce, bo jesteśmy ich oknem na świat. Dzięki zdobytemu u nas doświadczeniu, chcą zdobywać bardziej intratne zlecenia w krajach starej UE - mówi Wojciech Malusi.

Problem z finansowaniem

Zdaniem drogowców coraz istotniejszy staje się także inny problem. Chaotyczne próby rządu, dotyczące realizacji inwestycji związanych z Euro 2012 i równie pośpieszne poszukiwanie finansowania tych inwestycji sprawia, że drogi oraz inną potrzebną na mistrzostwa infrastrukturę, budujemy za kosztowny kredyt (środki unijne pokrywają tylko część kosztów inwestycji).

- A, że budujemy pośpiesznie, a wykonawców wybieramy jedynie według kryterium ceny, to w efekcie otrzymamy słaby produkt i to jeszcze na kredyt, który podatnicy będą musieli w przyszłości spłacić - twierdzi Wojciech Malusi.

- Oczywiste jest, że drogi te po kilku latach wymagać będą generalnych remontów. Skąd wtedy weźmiemy pieniądze? - pyta Sławomir Niewiadomski, prezes spółki KEM Sp. z o.o.

Powyższa dyskusja to efekt konferencji pt. „Inwestycje w trakcie kryzysu. Budownictwo, infrastruktura, inwestycje komunalne.” Konferencja została zorganizowana przez PTWP SA, wydawcę m.in. portalu wnp.pl i miesięcznika "Nowy Przemysł" i odbyła się 26 października w Warszawie.

Zapraszamy również do zapoznania się z tekstami powstałymi podczas Konferencji:

Budownictwo infrastrukturalne ma pracy na wiele lat
Finansowanie inwestycji infrastrukturalnych będzie problemem
Ceny usług budowlanych będą rosnąć
Budownictwo infrastrukturalne nadal napotyka na bariery
Po 2013 roku budownictwo też będzie miało dużo pracy
Najgroźniejszy dla budownictwa będzie przyszły rok

Organizator:
Grupa PTWP SA
40-077 Katowice ,Matejki 3
telefon/fax: (032) 209-13-03
email: ptwp@ptwp.pl
internet: www.wnp.pl

CENTRUM MULTIMEDIALNE

PARTNERZY I SPONSORZY KONFERENCJI

Partner

Organizator

POLECAMY W SERWISACH