PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Relacja z konferencji "Finanse - możliwości pozyskiwania kapitału"

 •  14 listopada 2002

Kolejna szkoleniowa konferencja PTWP, poświęcona była możliwościom pozyskiwania kapitału przez przedsiębiorstwa.

Blisko dwustu przedstawicieli firm spotkało się w Sali Notowań warszawskiej GPW po to, by dowiedzieć się więcej na temat giełdy, leasingu i private equite.

Ponieważ żadne przedsiębiorstwo nie działa w gospodarczej próżni, konferencję Finanse - możliwości pozyskiwania kapitału rozpoczęliśmy od debaty, w której wzięli udział: wiceprezes Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA Piotr Szeliga, dr Bohdan Wyżnikiewicz z Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową i senator Jerzy Markowski, przewodniczący Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Aby pod koniec roku poznać opinię przedsiębiorców o rozreklamowanym programie Przedsiębiorczość, rozwój, praca, dla uczestników spotkania rozpisaliśmy ankietę z pytaniem o to, czy ich firmy odczuły pozytywne skutki wprowadzenia programu? Tylko około połowy zebranych w Sali Notowań odpowiedziało na takie pytanie, a odpowiedź tak dało niespełna 15 proc.

Zdaniem dr. Bohdana Wyżnikiewicza, przedsiębiorstwa rzeczywiście tylko w nieznacznym stopniu odczuły skutki tego programu i całego tegorocznego zalewu skierowanych do nich inicjatyw. - Potrzeba nam głębszych zmian, a nie protez systemowych o krótkotrwałym oddziaływaniu - powiedział Wyżnikiewicz. Skrytykował też oddłużenie firm, które - podkreślił - nie idzie w parze z programami naprawczymi i dlatego niczego nie zmieni.

Szef gdańskiego Instytutu dodał, że ze wszystkich badań wynika ostatecznie niechęć przedsiębiorców do systemu ulg i zwolnień, ponieważ tylko równe traktowanie wszystkich podmiotów pozwala na rzeczywiste czerpanie korzyści z konkurencji i nie skłania do szukania pomocy, czy poparcia u polityków. Chociaż nie ma idealnej drogi, a optymalna polityka gospodarcza po prostu nie istnieje.

Na siłę nacisku społecznego w kształtowaniu polityki gospodarczej zwrócił uwagę senator Markowski. Odniósł się także do zjawiska lobbingu w Parlamencie. - To rzecz obrzydliwa - ocenił. - Korzysta przy tym z najróżniejszych metod: od bardzo nieetycznych po wysoce merytoryczne.

Komu giełda

Jak przekonywał dyrektor Łukasz Jagiełło, wejście na GPW oznacza dla firmy dostępność do kapitału o znacznie większej wartości niż na przykład kredyt i m. in. zwiększa wiarygodność wobec banków oraz instytucji finansowych (wyższy rating dzięki premii za upublicznienie).

Z badań GWP wynika jednak, że jeszcze w 2001 roku 80 proc. dynamicznie rozwijających się firm preferowało finansowanie poprzez reinwestycję zysków, a niespełna 80 proc. na drugim miejscu stawiało kredyt. 1/4 brała pod uwagę pozyskanie środków poprzez emisję akcji, chociaż 2/3 chciało więcej wiedzieć o giełdzie.

Wejście na GPW powinno też przynieść szereg trudniejszych do zmierzenia korzyści, takich jak wzrost prestiżu lub możliwość pozyskania inwestora strategicznego na korzystnych warunkach i zbudowania grupy kapitałowej.

- Po emisji Stalprofil stał się znaną firmą. Jeżeli o firmie się mówi, a nie mówi się źle, to marka się wzmacnia - potwierdził Jerzy Bernhard, prezes Zarządu i dyrektor generalny Stalprofil SA. Wskazał też jednak na koszty upublicznienia spółki, w tym nakłady na wykonanie audytów.

- Dla właścicieli spółek giełdowych korzystna jest możliwość wyjścia z inwestycji w dowolnie wybranym momencie - podkreślał Łukasz Jagiełło.

Rodzina Kruków, której firma debiutowała na GPW pierwszego lipca, zachowała po emisji 28 proc. akcji - wcześniej posiadała 43 proc. udziałów.

- W. Kruk SA to jedyna spółka, która w tym roku z sukcesem przeprowadziła emisję i pierwsza na GPW spółka luksusowych dóbr detalicznych. Na tle innych emisji sukcesem jest także to, że na nasze akcje zapisało się 1000 indywidualnych inwestorów - mówił Lech Borek, wiceprezes W. Kruk.

Komu fundusze

Tworzenie projektu udziału w finansowaniu przedsiębiorstwa funduszu venture capital trwa minimum 3 miesiące.

- Na wstępne zapoznanie się z projektem potrzeba nam od 2 do 3 tygodni, na uzgodnienie wstępnych warunków transakcji 2-4 tygodnie, na badanie spółki 2-4, uzgodnienie finalnych warunków transakcji trwa od tygodnia do trzech, przygotowanie dokumentacji prawnej to od 3 do 4 tygodni. Plus tydzień, dwa na domknięcie transakcji - wyjaśniał szczegółowo Artur Cąkała, partner Innova Capital.

- Zwykle interesuje nas 20-, 30-procentowe zaangażowanie w przedsiębiorstwie - mówił dyrektor Jacek Woźniak z Enterprise Investors.

W opinii prezesa AMG. net Jerzego Kalinowskiego venture capital ma przewagę nad pozyskiwaniem funduszy poprzez giełdę, a przewaga ta polega na skupieniu funduszu na budowaniu wartości firmy. - Giełda nie daje korzyści w zakresie budowania wartości - uważa Kalinowski. Podkreśla też, że fundusz (w przypadku AMG. net jest to Innova Capital) daje tylko pieniądze na rozwój, każda złotówka jest rozliczana i wiadomo, jak procentuje.

O przygotowaniu przedsiębiorstwa do pozyskania kapitału mówił podczas konferencji PTWP Adam Guz, prezes Zarządu TAG. Możliwości współpracy przedsiębiorstw z bankami naświetlili Dariusz Solski, zastępca dyrektora Departamentu Obsługi Klientów Korporacyjnych ING Bank Śląski SA i Tomasz Sypuła, zastępca dyrektora Programów Celowych Banku Gospodarstwa Krajowego.

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.