• 1 Wt Sie
  • 2 Śr Sie
  • 3 Cz Sie
  • 4 Pt Sie
  • 5 So Sie
  • 6 Nie Sie
  • 7 Pn Sie
  • 8 Wt Sie
  • 9 Śr Sie
  • 10 Cz Sie
  • 11 Pt Sie
  • 12 So Sie
  • 13 Nie Sie
  • 14 Pn Sie
  • 15 Wt Sie
  • 16 Śr Sie
  • 17 Cz Sie
  • 18 Pt Sie
  • 19 So Sie
  • 20 Nie Sie
  • 21 Pn Sie
  • 22 Wt Sie
  • 23 Śr Sie
  • 24 Cz Sie
  • 25 Pt Sie
  • 26 So Sie
  • 27 Nie Sie
  • 28 Pn Sie
  • 29 Wt Sie
  • 30 Śr Sie
  • 31 Cz Sie
  •  

CSR w energetyce

27 września 2010

Strona główna

 

Liczba firm energetycznych deklarujących, że mają strategie działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu przekracza ilość firm potwierdzających, że mają koordynatorów do ich realizacji. To oznacza, że przedsiębiorstwa ciągle dość powierzchownie traktują ideę społecznej odpowiedzialności biznesu - wynika z raportu "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR", który przygotowała firma doradcza Deloitte.

Firma doradcza Deloitte we współpracy medialnej z Nowym Przemysłem przedstawiła w poniedziałek raport "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR". Międzynarodowe tło jest dosyć imponujące, bo z zaprezentowanych danych wynika, że z roku na rok rośnie liczba firm raportujących działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw(CSR – Corporate Social Responsiblity ) i tym samym liczba raportów CSR przekazywanych do organizacji Corporate Register. O ile jeszcze w 1999 roku takie raporty przekazało mniej niż 500 firm to w 2009 roku zrobiło to już ponad 3500 przedsiębiorstw. Najczęściej takie raporty robi energetyka.

- Energetyka od dwóch- trzech lat jest absolutnym liderem jeśli chodzi o działania CSR-owe. Liczba raportów zgłaszanych do Corporate Register rośnie. Widać, że to trend. Europa absolutnie w tym trendzie przoduje. Europa jest tym regionem, w którym CSR przeżywa rozkwit. To jest nie tylko trend . To już w tej chwili jest obowiązek na dojrzałych rynkach - mówiła Halina Frańczak , dyrektor marketingu w Deloitte podczas prezentacji raportu.

Firmy wdrażają strategie CSR, czyli przyjmują zobowiązania wobec swoich klientów, dostawców, czy społeczności lokalnych przekraczające zobowiązania wymagane przez prawo, bo widzą w tym szanse na poprawę reputacji, wizerunku , czy zwiększenie lojalności odbiorców.

- Generalnie różnica miedzy firmami energetycznymi, a pozostałym rynkiem , który w Polsce patrzy jeszcze na CSR przede wszystkim przez pryzmat wypełniania obowiązków prawnych jest taka, że firmy energetyczne stawiają dużo mocniejszy akcent po pierwsze na ochronę środowiska, a po drugie na transparentność działania – mówiła Halina Frańczak.

Z przedstawionych przez Deloitte badań wynika, że zdaniem liderów firm z branży energetycznej w Polsce firma społecznie odpowiedzialna to taka, która poza tym, że działa zgodnie z prawem to chroni środowisko naturalne ( 44 proc. wskazań ) i działa w sposób przejrzysty ( 43,8 proc. ). Natomiast zdaniem szefów polskich firm energetycznych dzięki społecznie odpowiedzialnemu działaniu można przede wszystkim zyskać na reputacji i wizerunku ( 62,1 proc. wskazań), w dziedzinie ochronie środowiska (61,1 proc.), ale także na lojalności klientów ( 30,6 proc.) i wzroście udziału w rynku ( 13,5 proc. ).

Joanna Maderska z Enei oceniła, że prowadzenie przez firmę polityki społecznie odpowiedzialnej jest na pewno korzystne wizerunkowo, usprawnia decyzyjność, a poza tym odpowiada m.in. na oczekiwania inwestorów i społeczności lokalnych.

Z raportu Deloitte wynikało jednak także, ze chociaż 85 proc. zbadanych firm energetycznych postrzega siebie jako działające społecznie odpowiedzialnie to jednak w praktyce prawdopodobnie aż tak dobrze nie jest. Zarazem bowiem 88 proc. firm, które wzięły udział w badaniu twierdziło, że przyjęło strategię społecznej odpowiedzialności lub że uwzględnia ją ogólna strategia, ale tylko 38 proc. wyznaczyło koordynatora do spraw społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Oznacza to, że deklaracje raczej dominują nad praktycznymi działaniami, a idea działania zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności ciągle jest traktowana dość powierzchownie.

- Moim zdaniem zdecydowanie różowo nie jest, ale nie można się spodziewać się, że w ciągu kilku lat, a właściwie taki jest okres CSR w Polsce, nagle wszyscy się wszystkiego nauczą – mówiła Ewa Zamościńska z CSR Info podczas dyskusji, którą po prezentacji raportu Deloitta poprowadził Zbigniew Gajewski, z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.

Podobnie krytyczną opinię na temat CSR w polskiej energetyce przedstawiła także Anna Bednarska, naczelnik wydziału do spraw rynków detalicznych URE, powołując się na raport regulatora w sprawie stosowania CSR w energetyce.

- Tak naprawdę raport odkrywa jednak raczkujący poziom zrozumienia CSR – mówiła Anna Bednarska wskazując, że regulator zajmuje się problematyką CSR widząc w tym przede wszystkim szanse na zaangażowanie firm energetycznych w proces dbałości o odbiorców energii elektrycznej, gazu i ciepła, ale też szanse wymuszenia na przedsiębiorstwach samoregulacji.

Eksperci oceniają, że z uwagi na specyficzny charakter produktu jakim jest energia elektryczna trudno znaleźć mogące przyciągnąć klientów indywidualnych elementy różnicujące oferty firm energetycznych i że wyróżnikiem firm mogą być działania w zakresie CSR. Słowem, przynajmniej w teorii działania z zakresu CSR mogą ostatecznie zostać przekute w przewagi biznesowe, ale w Polsce dzieje się to jeszcze rzadko. Nawet z przejrzystością działania firm energetycznych nie jest dobrze chociaż menadżerowie transparentność doceniają. Z badań Deloitt wynika, że w ogólnie dostępnych źródłach można znaleźć średnio około 21 proc. informacji, których zgodnie z międzynarodowymi standardami można by oczekiwać. Najwyższy wskaźnik pod tym względem według badań Deloitte uzyskała PGE – dostępność 43,3 proc. poszukiwanych informacji, na drugim miejscu uplasowała się RWE Polska – 35,6 proc., a na trzecim Dalkia Polska – 34,4 proc.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego – Ewa Zamościńska, Anna Bednarska – oceniali ,że CSR raczkuje w energetyce , bo na temat tej koncepcji ciągle w firmach brakuje wiedzy, co nie znaczy, że jest trudno dostępna. Inni dyskutanci oceniali z kolei, że ostatnio w polskich firmach energetycznych CSR to zapewne po prostu nie był priorytet .

- Struktura organizacyjna naszej energetyki jest młodsza od CSR i w moim przekonaniu w ostatnich 2-3 latach przedsiębiorstwa energetyczne w naszym kraju skupiły się na budowaniu strategii i budowaniu organizacji swoich grup w takim kierunku, aby skutecznie mogły te strategie realizować. I w ramach tych strategii na pierwszym miejscu postawiono to co wynika z podstawowej działalności , to co się wpisuje w pojęcie bezpieczeństwo energetyczne. Przypuszczam, że CSR został potraktowany jako swego rodzaju narzędzie pomocnicze – mówił Edward Słoma, naczelnik wydziału rynku energii Ministerstwa Gospodarki.

- Wydaje mi się, że kiedy mówimy o wdrażaniu polityki odpowiedzialności społecznej zawsze głównym problemem jest zaangażowanie zarządu. To jest przewaga, albo to jest główna bariera i rozumienie odpowiedzialności społecznej jako odpowiedzialności osób zarządzających firmą ,wplatanie tego w cały proces biznesowy to jest ogromna umiejętność, której nauczyły się firmy, które są liderami w energetyce i wszystkich innych branżach – oceniła Halina Frańczak.

Organizator:

PTWP SA
ul. Jana Matejki 3
40-077 Katowice
e-mail: promocja@ptwp.pl
www.wnp.pl

PARTNERZY I SPONSORZY KONFERENCJI

Partner Główny

Partner

POLECAMY W SERWISACH