• 1 Cz Cze

    Rusza X edycja Konkursu Złota Strona Emitenta

    Rozpoczyna się pierwszy etap jubileuszowej, X edycji konkursu Złota Strona Emitenta organizowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Podczas I etapu strony internetowe wszystkich spółek notowanych na rynku głównym i alternatywnym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie zostaną ocenione pod kątem kilkudziesięciu kryteriów. Wyniki oceny pierwszego etapu zostaną ogłoszone 13 lutego 2017 roku.

  • 2 Pt Cze

    21. edycja konferencji WallStreet

    Trzy dni debat, dyskusji, paneli i wykładów na temat bieżącej sytuacji i przyszłości rynku kapitałowego w Polsce. Przeszło tysiąc uczestników, gości specjalnych, analityków, przedsiębiorców, przedstawicieli emitentów i kluczowych dla funkcjonowania polskiej giełdy instytucji oraz 80 spółek. Tak w skrócie podsumować można najważniejsze informacje dotyczące 21 edycji konferencji WallStreet, która od 2 do 4 czerwca odbywać się będzie w Karpaczu.

  • 3 So Cze
  • 4 Nie Cze
  • 5 Pn Cze
  • 6 Wt Cze
  • 7 Śr Cze

    Kongres „Polska Chemia”

    Kongres „Polska Chemia” odbędzie się w Toruniu w dniach 7-8 czerwca 2017 r. Organizatorem wydarzenia jest Polska Izba Przemysłu Chemicznego.

  • 8 Cz Cze

    Konferencja naukowa towarzysząca oficjalnemu otwarciu Międzynarodowego Centrum Doskonałości w zakresie metanu z kopalń węgla

    Podczas wydarzenia przedstawione zostaną perspektywy rozwoju segmentu wydobywczego w kontekście korzyści dla polskiej gospodarki. Zaproszeni prelegenci zaprezentują najlepsze praktyki w dziedzinie wykorzystania oraz wydobycia metanu z pokładów węgla.

    Zrównoważona mobilność miejska - wyzwania i szanse dla miast

    Ministerstwo Rozwoju zaprasza do udziału w konferencji poświęconej zrównoważonej mobilności miejskiej. Konferencja odbędzie się w dniach 8-9 czerwca br. w Rzeszowie - Jasionce. Przedstawiciele innowacyjnych firm, administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego, oraz eksperci będą rozmawiać na temat doświadczeń, trendów i możliwości rozwoju ekomobilności.

  • 9 Pt Cze
  • 10 So Cze
  • 11 Nie Cze

    22 Śląska Gala Business Centre Club

    Śląska Gala BCC jest największym tego typu przedsięwzięciem regionalnym. Gromadzi środowiska intelektualne, finansowe i polityczne naszego regionu - to nie tylko spotkanie towarzyskie, ale forma nawiązania współpracy między jej uczestnikami oraz forum wymiany poglądów. Na tegorocznej Ślaskiej Gali BCC spodziewane jest, jak co roku, około 1000 gości. Hasło tegorocznej Gali brzmi: Zdrowy styl życia.

  • 12 Pn Cze

    Konferencja ABSL Talks - silna obsada w łódzkiej Hali EXPO

    Co łączy Randi Zuckerberg, Marcina Gortata i Aleksandrę Przegalińską? Całą trójkę, a także innych, usłyszysz już 12 czerwca w ramach Konferencji ABSL Talks - wydarzenia, w którym znane postaci reprezentujące różne branże opowiedzą o tym, jak przekuć pasję w sukces.

  • 13 Wt Cze
  • 14 Śr Cze
  • 15 Cz Cze

    PowerUp! Konkurs dla start-upów z Europy Środkowej i Wschodniej

    PowerUp! organizowany przez InnoEnergy jest konkursem przeznaczonym dla start-upów oraz małych przedsiębiorstw z Europy Środkowej i Wschodniej, które pracują nad rozwiązaniami z sektora energetycznego.

  • 16 Pt Cze
  • 17 So Cze
  • 18 Nie Cze
  • 19 Pn Cze
  • 20 Wt Cze

    Konferencja i Targi PSEW2017

    Konferencja i Targi PSEW2017 odbędą się w dniach 20-21 czerwca 2017 r. Adres: Hotel Narvil Conference & Spa, ul. Czesława Miłosza 14A, Serock.
    Będzie to największe wydarzenie branży energetyki wiatrowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

  • 21 Śr Cze

    IX Śląskie Forum Inwestycji, Budownictwa, Nieruchomości

    W dniach 21-22 czerwca 2017 r. w Centrum Edukacyjno-Kongresowym Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Budynku X Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej odbędzie się IX Śląskie Forum Inwestycji, Budownictwa, Nieruchomości.

  • 22 Cz Cze
  • 23 Pt Cze
  • 24 So Cze
  • 25 Nie Cze
  • 26 Pn Cze
  • 27 Wt Cze
  • 28 Śr Cze
  • 29 Cz Cze
  • 30 Pt Cze
  •  

CSR w energetyce

27 września 2010

Strona główna

 

Liczba firm energetycznych deklarujących, że mają strategie działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu przekracza ilość firm potwierdzających, że mają koordynatorów do ich realizacji. To oznacza, że przedsiębiorstwa ciągle dość powierzchownie traktują ideę społecznej odpowiedzialności biznesu - wynika z raportu "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR", który przygotowała firma doradcza Deloitte.

Firma doradcza Deloitte we współpracy medialnej z Nowym Przemysłem przedstawiła w poniedziałek raport "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR". Międzynarodowe tło jest dosyć imponujące, bo z zaprezentowanych danych wynika, że z roku na rok rośnie liczba firm raportujących działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw(CSR – Corporate Social Responsiblity ) i tym samym liczba raportów CSR przekazywanych do organizacji Corporate Register. O ile jeszcze w 1999 roku takie raporty przekazało mniej niż 500 firm to w 2009 roku zrobiło to już ponad 3500 przedsiębiorstw. Najczęściej takie raporty robi energetyka.

- Energetyka od dwóch- trzech lat jest absolutnym liderem jeśli chodzi o działania CSR-owe. Liczba raportów zgłaszanych do Corporate Register rośnie. Widać, że to trend. Europa absolutnie w tym trendzie przoduje. Europa jest tym regionem, w którym CSR przeżywa rozkwit. To jest nie tylko trend . To już w tej chwili jest obowiązek na dojrzałych rynkach - mówiła Halina Frańczak , dyrektor marketingu w Deloitte podczas prezentacji raportu.

Firmy wdrażają strategie CSR, czyli przyjmują zobowiązania wobec swoich klientów, dostawców, czy społeczności lokalnych przekraczające zobowiązania wymagane przez prawo, bo widzą w tym szanse na poprawę reputacji, wizerunku , czy zwiększenie lojalności odbiorców.

- Generalnie różnica miedzy firmami energetycznymi, a pozostałym rynkiem , który w Polsce patrzy jeszcze na CSR przede wszystkim przez pryzmat wypełniania obowiązków prawnych jest taka, że firmy energetyczne stawiają dużo mocniejszy akcent po pierwsze na ochronę środowiska, a po drugie na transparentność działania – mówiła Halina Frańczak.

Z przedstawionych przez Deloitte badań wynika, że zdaniem liderów firm z branży energetycznej w Polsce firma społecznie odpowiedzialna to taka, która poza tym, że działa zgodnie z prawem to chroni środowisko naturalne ( 44 proc. wskazań ) i działa w sposób przejrzysty ( 43,8 proc. ). Natomiast zdaniem szefów polskich firm energetycznych dzięki społecznie odpowiedzialnemu działaniu można przede wszystkim zyskać na reputacji i wizerunku ( 62,1 proc. wskazań), w dziedzinie ochronie środowiska (61,1 proc.), ale także na lojalności klientów ( 30,6 proc.) i wzroście udziału w rynku ( 13,5 proc. ).

Joanna Maderska z Enei oceniła, że prowadzenie przez firmę polityki społecznie odpowiedzialnej jest na pewno korzystne wizerunkowo, usprawnia decyzyjność, a poza tym odpowiada m.in. na oczekiwania inwestorów i społeczności lokalnych.

Z raportu Deloitte wynikało jednak także, ze chociaż 85 proc. zbadanych firm energetycznych postrzega siebie jako działające społecznie odpowiedzialnie to jednak w praktyce prawdopodobnie aż tak dobrze nie jest. Zarazem bowiem 88 proc. firm, które wzięły udział w badaniu twierdziło, że przyjęło strategię społecznej odpowiedzialności lub że uwzględnia ją ogólna strategia, ale tylko 38 proc. wyznaczyło koordynatora do spraw społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Oznacza to, że deklaracje raczej dominują nad praktycznymi działaniami, a idea działania zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności ciągle jest traktowana dość powierzchownie.

- Moim zdaniem zdecydowanie różowo nie jest, ale nie można się spodziewać się, że w ciągu kilku lat, a właściwie taki jest okres CSR w Polsce, nagle wszyscy się wszystkiego nauczą – mówiła Ewa Zamościńska z CSR Info podczas dyskusji, którą po prezentacji raportu Deloitta poprowadził Zbigniew Gajewski, z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.

Podobnie krytyczną opinię na temat CSR w polskiej energetyce przedstawiła także Anna Bednarska, naczelnik wydziału do spraw rynków detalicznych URE, powołując się na raport regulatora w sprawie stosowania CSR w energetyce.

- Tak naprawdę raport odkrywa jednak raczkujący poziom zrozumienia CSR – mówiła Anna Bednarska wskazując, że regulator zajmuje się problematyką CSR widząc w tym przede wszystkim szanse na zaangażowanie firm energetycznych w proces dbałości o odbiorców energii elektrycznej, gazu i ciepła, ale też szanse wymuszenia na przedsiębiorstwach samoregulacji.

Eksperci oceniają, że z uwagi na specyficzny charakter produktu jakim jest energia elektryczna trudno znaleźć mogące przyciągnąć klientów indywidualnych elementy różnicujące oferty firm energetycznych i że wyróżnikiem firm mogą być działania w zakresie CSR. Słowem, przynajmniej w teorii działania z zakresu CSR mogą ostatecznie zostać przekute w przewagi biznesowe, ale w Polsce dzieje się to jeszcze rzadko. Nawet z przejrzystością działania firm energetycznych nie jest dobrze chociaż menadżerowie transparentność doceniają. Z badań Deloitt wynika, że w ogólnie dostępnych źródłach można znaleźć średnio około 21 proc. informacji, których zgodnie z międzynarodowymi standardami można by oczekiwać. Najwyższy wskaźnik pod tym względem według badań Deloitte uzyskała PGE – dostępność 43,3 proc. poszukiwanych informacji, na drugim miejscu uplasowała się RWE Polska – 35,6 proc., a na trzecim Dalkia Polska – 34,4 proc.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego – Ewa Zamościńska, Anna Bednarska – oceniali ,że CSR raczkuje w energetyce , bo na temat tej koncepcji ciągle w firmach brakuje wiedzy, co nie znaczy, że jest trudno dostępna. Inni dyskutanci oceniali z kolei, że ostatnio w polskich firmach energetycznych CSR to zapewne po prostu nie był priorytet .

- Struktura organizacyjna naszej energetyki jest młodsza od CSR i w moim przekonaniu w ostatnich 2-3 latach przedsiębiorstwa energetyczne w naszym kraju skupiły się na budowaniu strategii i budowaniu organizacji swoich grup w takim kierunku, aby skutecznie mogły te strategie realizować. I w ramach tych strategii na pierwszym miejscu postawiono to co wynika z podstawowej działalności , to co się wpisuje w pojęcie bezpieczeństwo energetyczne. Przypuszczam, że CSR został potraktowany jako swego rodzaju narzędzie pomocnicze – mówił Edward Słoma, naczelnik wydziału rynku energii Ministerstwa Gospodarki.

- Wydaje mi się, że kiedy mówimy o wdrażaniu polityki odpowiedzialności społecznej zawsze głównym problemem jest zaangażowanie zarządu. To jest przewaga, albo to jest główna bariera i rozumienie odpowiedzialności społecznej jako odpowiedzialności osób zarządzających firmą ,wplatanie tego w cały proces biznesowy to jest ogromna umiejętność, której nauczyły się firmy, które są liderami w energetyce i wszystkich innych branżach – oceniła Halina Frańczak.

Organizator:

PTWP SA
ul. Jana Matejki 3
40-077 Katowice
e-mail: promocja@ptwp.pl
www.wnp.pl

PARTNERZY I SPONSORZY KONFERENCJI

Partner Główny

Partner

POLECAMY W SERWISACH