Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na obcych rynkach

AT Kearney: Biura Handlowe PAIH powinny postawić na lokalnych pracowników

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
17-07-2017 15:01
AT Kearney: Biura Handlowe PAIH powinny postawić na lokalnych pracowników
Fot. Shutterstock

Polska Agencja Inwestycji i Handlu likwiduje sieć Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji przy polskich ambasadach zastępując je Biurami Handlowymi. Eksperci AT Kearney zwracają uwagę, że przy tworzeniu tych biur można by skorzystać z lokalnych ekspertów.

Zagraniczne Biura Handlowe PAIH zastępują dotychczasowe placówki. Zlikwidowano już cztery z ok. 50 WPHI, m.in. w Budapeszcie i Berlinie. A na lipiec br. zaplanowano finalizację zamknięcia kolejnych sześciu. W funkcjonujących do niedawna WPHI, polskie firmy wspierali niemal w 100 proc. Polacy oddelegowani na placówki, podczas gdy inne kraje o wiele bardziej stawiają na lokalnych specjalistów o wysokiej znajomości rynku z lokalną siecią kontaktów
Jedną z ważnych praktyk często stosowanych na rynkach docelowych przez agencje zagraniczne jest bazowanie na pracownikach lokalnych – mówi Anna Wierzbicka, doradca w warszawskim biurze A.T. Kearney. Podczas gdy WPHI zwykle nie zatrudniają obywateli kraju docelowego w rolach merytorycznych (np. jako doradca ds. eksportu), inne kraje, takie jak Wielka Brytania, często posiadają zespoły w większości lub nawet w całości złożone z pracowników lokalnych.

Również Holandia i Irlandia zatrudniają obywateli kraju docelowego w charakterze doradców. Takie rozwiązanie gwarantuje szerszy dostęp do lokalnej wiedzy rynkowej i kontaktów, których oddelegowani czasowo pracownicy siłą rzeczy nie posiadają i budują dopiero na miejscu. – dodaje Wierzbicka. Praktyka zatrudniania pracowników lokalnych jest też często korzystna pod względem kosztów. Pracownicy lokalni nie posiadają statusu dyplomatycznego, a ich zatrudnienie jest tańsze i łatwiejsze. Nie ma potrzeby relokacji (która często odbywa się wraz z rodziną) czy też zapewniania im warunków mieszkaniowych.

Niektóre z agencji uciekają się też do rozwiązań częściowo lub w całości opartych o outsourcing. Przykładowo, Wielka Brytania zatrudnia specjalistyczną firmę odpowiedzialną za przygotowanie analiz i raportów dla przedsiębiorców. Ponadto wchodząc na nowe rynki, na których tradycyjnie nie posiada przedstawicielstw związanych z pozyskiwaniem inwestycji, Wielka Brytania posiłkuje się w pierwszym kroku lokalnymi partnerami.

Z kolei słoweńska agencja zamiast przygotowywać dla przedsiębiorców analizy rynkowe w ramach własnych zasobów, oferuje eksporterom dofinansowanie do analiz wykonywanych przez wyspecjalizowanych dostawców, wybranych przez zainteresowanego przedsiębiorcę. - Podejście takie daje dużą elastyczność – można szybko założyć biuro tam, gdzie go wcześniej nie było i w o wiele szybszym czasie doprowadzić je do pełnej operatywności, a następnie szybko je zamknąć jeśli okaże się, że nie przynosi spodziewanych korzyści. - komentuje  Karolina Welder, doradca A.T. Kearney. Można też o wiele łatwiej zmniejszać lub zwiększać zasoby, w zależności od sytuacji rynkowej. Ponadto, w przypadku współpracy z zewnętrznym dostawcą, ustalenie konkretnych celów pozwala na uzależnienie  wynagrodzenia od jego efektywności ich realizacji w postaci tzw. success fee.  - Odpowiedni miks zasobów, lokalnych jaki i rodzimych, a także monitorowanie i rozliczanie placówki z wyników, jest jednym z kluczy do sukcesu działalności zagranicznego biura agencji promocji handlu i inwestycji. – podsumowuje Welder.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 543 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP