PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Na obcych rynkach

Przepis na udaną inwestycję zagraniczną? Współpraca na wielu poziomach

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
19-05-2017 14:57
Przepis na udaną inwestycję zagraniczną? Współpraca na wielu poziomach
Fot. Shutterstock.com

Tylko współpraca na wielu poziomach może zaowocować sukcesem inwestycyjnym. Jak go jednak odnieść, nie ma uniwersalnego przepisu - zgodzili się uczestnicy panelu zatytułowanego „Polskie inwestycje w świecie - ambicje i weryfikacja”, podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Po latach rozwoju na rodzimym rynku, polskie firmy coraz częściej inwestują poza granicami naszego kraju. Różne są tego efekty - czasem mamy spektakularne porażki, innym razem sukcesy. Co zrobić, aby tych ostatnich było więcej?
- Aktywność inwestycyjna powinna pojawić się w odpowiednim momencie. Wymaga bowiem już pewnego kapitału, płynności, wiedzy, umiejętności menedżerski i rozpoznania rynku na którym chcemy inwestować - mówi Cezariusz Kwaterski, naczelnik Departamentu Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Podkreślał, że nie ma jednego przepisu na odniesienie sukcesu. To co skutkuje w jednym kraju, w innym może przyczynić się nawet do spektakularnej porażki.

Jak firmy mogą zwiększyć szansę na odniesienie sukcesu?

- Jednym z kluczowych działań jest jak najlepsze przygotowanie inwestycji. Z oczywistych względów nie może być realizowana pod wpływem impulsu. Oczywiście może się pojawić pomysł, ale zanim zaczniemy go realizować, powinniśmy rozważyć wszystkie za i przeciw - tłumaczy Michał Jezioro, wiceprezes ds. rozwoju KGHM.

- Zwłaszcza, że nawet najlepsza inwestycja nie ma stu procent gwarancji, że się powiedzie, a zaangażowane siły i środki się zwrócą - wtóruje naczelnik Kwaterski.

- Gdy mówimy o inwestycji zagranicznej, firmy powinny dokonać dogłębnej analizy. Potrzebne jest sprawdzenie informacji. Warto wiedzieć jak się poruszać na wybranym rynku. Czym lepsza informacja, tym mniej zaskoczeń i większa szansa na odniesienie sukcesu - mówiła Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Czy jednak wszystkie firmy liczą na wsparcie?

- Z naszych doświadczeń widać, że nie wszystkie firmy takiego wsparcia oczekują. Duże koncerny potrawią radzić sobie same. Mają rozbudowane służby, które analizują opłacalność ewentualnej inwestycji. Co innego małe i średnie przedsiębiorstwa, które takich działów nie mają. One liczą na nasze wsparcie, pytają się. Zresztą w Unii Europejskiej odchodzi się od wspierania dużych firm - wyjaśnia Chojnowska-Haponik.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 366 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP