PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odnawialne źródła energii

Chaos w gminach z wiatrakami. Kto jakie zasady podatkowe stosuje?

Autor: wnp.pl (Ireneusz Chojnacki)
14-03-2017 15:32
Chaos w gminach z wiatrakami. Kto jakie zasady podatkowe stosuje?
fot. PTWP

W Polsce pracują wiatraki o łącznej mocy ponad 5800 MW. Większość gmin, w których stoją te instalacje, zdecydowało się na naliczanie podatku od nieruchomości od całej wartości elektrowni wiatrowej, w tym od urządzeń technicznych - informuje Janusz Gajowiecki, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.

Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych poprzez nowelizację prawa budowlanego zmieniła definicję wiatraka jako budowli,  co czytając ustawę wprost  oznaczało zwiększenie podstawy opodatkowania wiatraków podatkiem od nieruchomości (od wartości całej elektrowni wiatrowej, a nie tylko od wartości fundamentu i wieży).
Na tle tych rozwiązań powstały spory interpretacyjne dotyczącego generalnie tego na jakich zasadach należy  płacić podatek od nieruchomości wiatrakowych w 2017 roku (zgodnie z ustawą do końca 2016 nie było zmian). Przewidywany chaos, w związku z różnymi interpretacjami przepisów, stał się faktem.

- Obecne przepisy dotyczące wyznaczania podatku od nieruchomości wprowadziły chaos praktycznie we wszystkich gminach, które mają na swoim terenie farmy wiatrowe. Metody obliczania podstawy wymiaru tego podatku sprawiły, że na podstawie tych samych zapisów prawnych jedna gmina uważa, że wysokość podatku od nieruchomości dla danej farmy wiatrowej się nie zmieniła, a druga podnosi ten podatek kilkukrotnie. Gminy, które nie zdecydowały się na dyskryminację farm wiatrowych poprzez nieuzasadnione podniesienie podatku od nieruchomości to m.in.: Chełmża, Iłża, Jarczów, Margonin, Orla, Puck, Radomin, Regimin, Tomaszów Lubelski, Tyszowce oraz Zgorzelec – informuje Janusz Gajowiecki, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej.

-  W Polsce pracują wiatraki o łącznej mocy ponad 5800 MW. Z naszych informacji wynika, że większość gmin, w których stoją te instalacje zdecydowało się na naliczanie podatku od nieruchomości od całej wartości elektrowni wiatrowej, w tym od urządzeń technicznych. Władze gmin muszą się jednak w tych sytuacjach liczyć z faktem, że kilkukrotne podniesienie podatku od nieruchomości wraz z brakiem możliwości dalszego rozwoju wynikającym m.in. z obowiązującej ustawy odległościowej oraz zbyt małej ilości energii elektrycznej z wiatraków planowanej do zamówienia przez rząd w tegorocznej aukcji, mogą sprawić, że wielu inwestorom zajrzy w oczy widmo bankructwa. Dlatego też wiele przypadków, w których gmina nakazuje zapłacenie inwestorowi wielokrotnie wyższego podatku prawdopodobnie znajdzie swój finał w sądzie, co może narazić gminę na wieloletni spór prawny, a ostatecznie konieczność zwrotu podatku wpłaconego przez inwestora i to nawet w sytuacji, gdy te pieniądze zostały już wcześniej wydane – dodaje  prezes Janusz Gajowiecki.

W maju 2016, jeszcze na podstawie projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych z III czytania firma TPA Horwath oceniała, że efektem wzrostu obciążeń podatkowych wiatraków może być wzrost średniego  kosztu produkcji energii elektrycznej przez farmy wiatrowe o  około  30-40 zł/MWh.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


24 466 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP