Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odnawialne źródła energii

Wodorowe wózki Toyoty już jeżdżą

Autor: wnp.pl (PIM)
14-07-2017 10:51
Wodorowe wózki Toyoty już jeżdżą
Fot. mat. pras. Toyota

Toyota uruchomiła w Japonii demonstracyjny system zasilania wózków widłowych wodorem wytworzonym z wody przy użyciu energii wiatru. Obejmuje on zarówno same wózki, jak i infrastrukturę wytwarzania wodoru. To element planu zakładającego, że do roku 2050 fabryki Toyoty nie będą w ogóle emitowały dwutlenku węgla.

Projekt ma na celu demonstrację i ocenę tej technologii i jest realizowany na zamówienie japońskiego Ministerstwa Środowiska. Łańcuch dostaw obejmuje 12 wózków widłowych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz infrastrukturę wytwarzania wodoru z użyciem odnawialnych źródeł energii i jego transportu do zakładów produkcyjnych, w których wodorowe wózki widłowe są wykorzystywane. Wodór uzyskiwany jest drogą elektrolizy wody, zaś koniecznej do tego energii elektrycznej dostarcza elektrownia wiatrowa.
Wytworzony w ten sposób gaz jest sprężany i magazynowany, a następnie dowożony do miejsc, gdzie pracują wodorowe wózki widłowe Toyoty, przez mobilną stację tankowania. Trwające 3 minuty napełnienie zbiornika wodoru wystarcza na 8 godzin pracy wózka o udźwigu 2500 kg.

Współpraca władz publicznych i biznesu


Projekt realizowany jest przez publiczno-prywatne konsorcjum, obejmujące samorządy prefektury Kanagawa oraz miast Jokohama i Kawasaki, w których wykorzystywane są wózki, a także firm Iwatani Corporation, Toshiba Corporation, Toyota Motor Corporation, Toyota Industries Corporation, Toyota Turbine and Systems i Japan Environment Systems. Projekt został uruchomiony na zamówienie Ministerstwa Środowiska Japonii.

Instalację do wytwarzania, sprężania i przechowywania wodoru zbudowała na terenie elektrowni wiatrowej w Jokohamie (Hama Wing) firma Japan Environment Systems. Ciągłą pracę elektrolizera marki Toshiba zabezpiecza układ zasilania awaryjnego, zbudowany przez Toyota Turbine and Systems z wykorzystaniem pochodzących z recyklingu akumulatorów trakcyjnych samochodów hybrydowych. Wytworzony wodór jest przechowywany w zbiornikach mieszczących zapas wystarczający na dwa dni eksploatacji wózków widłowych.

Do transportu wodoru służy mobilna stacja tankowania z firmy Iwatani, zbudowana na samochodzie hybrydowym. Stacja jest wyposażona w dwa zbiorniki o pojemności po 300 l, w których wodór jest przewożony pod ciśnieniem 45 MPa. Działanie całego systemu, od produkcji po zużycie wodoru, koordynuje i optymalizuje specjalny system informatyczny działający w chmurze.

W Jokohamie wózki eksploatowane są na hurtowym rynku owocowo-warzywnym oraz w browarze Kirin, zaś w Kawasaki w chłodniach firm Nakamura Logistics i Nichirei Logistics.

Niższa emisja CO2 w przemyśle


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP