REKLAMA

Dyrektor Portów Lotniczych przekonuje do budowy Centralnego Portu Lotniczego

  • Autor: PAP/MIW
  • 13 września 2016 17:28
Dyrektor Portów Lotniczych przekonuje do budowy Centralnego Portu Lotniczego Według dyrektora Szpikowskiego nie ma możliwości dalszej rozbudowy lotniska na Okręciu. (fot. twitter.com)

• Potrzebna jest nowa strategia transportowa z uwzględnieniem budowy Centralnego Portu Lotniczego - powiedział dyrektor Portów Lotniczych Mariusz Szpikowski.
• Podkreślił, że decyzja w tej sprawie należy do rządu. Wyraził nadzieję, że zapadnie ona "jak najszybciej".
• Zdaniem Szpikowskiego zainwestowane pieniądze w port centralny wrócą do gospodarki m.in. w postaci VAT-u, czy podatków

Porty Lotnicze zarządzają m.in. warszawskim Lotniskiem Chopina. To największy port w Polsce. W ubiegłym roku obsłużył ponad 11 mln pasażerów.

- To rząd polski musi zdecydować o budowie portu centralnego. Każdy dzień braku takiej decyzji - nas kosztuje. Lotnisko Chopina za chwilę się zapcha. To jest decyzja o kluczowym znaczeniu dla państwa polskiego, dlatego musi to być decyzja rządowa. W moim odczuciu, za bardzo nie ma o czym myśleć w kategorii czy tak, czy nie. Decyzja musi być wypracowana naprawdę realnie i dość szybko - powiedział we wtorek (13.09) na spotkaniu z dziennikarzami Szpikowski. Jak dodał, zainwestowane pieniądze w port centralny wrócą do gospodarki m.in. w postaci VAT-u, czy podatków, co przyczyni się do wzrostu PKB.

- Liczę, że ta decyzja zapadnie jak najszybciej. Moim zdaniem nie ma innej drogi - podkreślił dyrektor.

Jak wyjaśnił, taki port powinien być bardzo dobrze skomunikowany z infrastrukturą drogową i kolejową.

- Jeśli okaże się, że strategią państwa będzie budowa portu centralnego i jeśli miałby on być ulokowany między Warszawą a Łodzią, to nie widzę miejsca dla Lotniska Chopina. Z przykrością to stwierdzam - powiedział.

Według dyrektora, nie ma możliwości dalszej rozbudowy warszawskiego lotniska. Ograniczają go m.in. położenie - prawie w centrum stolicy, bliskość autostrady, uwarunkowania środowiskowe i hałasowe. Jak wyjaśnił na przełomie 2020/21 roku lotnisko może już nie być w stanie obsłużyć prognozowanego ruchu pasażerskiego. Już teraz w godzinach szczytu bywa tłoczno.

- Lotnisko Chopina ma ograniczoną przepustowość - to fakt. Maksymalna przepustowość na poziomie 22-25 mln pasażerów rocznie jest tylko teoretyczna, bo zakłada równomierne rozłożenie ruchu w ciągu dnia i tygodnia. Koniec przepustowości lotniska jest tak blisko, że musimy poszukać rozwiązania docelowego. To rozwiązanie docelowe i tak już jest drogie - przeinwestowaliśmy w Chopina - ocenił.

Dodał, że centralny port przejąłby dotychczasową rolę Lotniska Chopina i stałby się hubem (portem przesiadkowym) PLL LOT.

- Potrzebny jest silny przewoźnik narodowy - zaznaczył.

W jego ocenie, również lotnisko w Modlinie nie spełnia warunków by stać się portem centralnym. Lotnisko znajduje się w pobliżu Puszczy Kampinoskiej, jest położone daleko od głównych szlaków drogowych i czy kolejowych.

- Widziałbym rolę Modlina, ale pod warunkiem jego istotnej poprawy dostępności komunikacyjnej z miastem i z dojazdami od południa Polski - dodał.

Jego zdaniem koncepcja stworzenia duoportu z udziałem warszawskiego portu i lotniska w Modlinie nią ma racji bytu ze względu na dogodność podróży dla pasażerów.

Jak wyjaśnił Szpikowski, powołując się na analizę wykonaną przez EY z 2015 roku, budowa samego Centralnego Portu Lotniczego (bez infrastruktury zewnętrznej) to koszt około 3-5 mld euro. Z tej samej analizy wynika, że budowa takiego lotniska trwałaby 14 lat. Jak dodał, kwestia finansowania takiego portu zależy od decyzji rządu. Według założeń, port centralny mógłby obsługiwać 50 mln pasażerów rocznie.

Nad koncepcją budowy Centralnego Portu Lotniczego oraz opracowaniem strategii rynku lotniczego w Polsce, pracuje powołany w tym celu zespół międzyresortowy.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. ma to być 60 mln osób. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.