REKLAMA

Rząd chce, by środki na promocję produktów rolno-spożywczych były wydawane efektywniej

  • Autor: PAP/JS
  • 14 września 2016 18:18
Rząd chce, by środki na promocję produktów rolno-spożywczych były wydawane efektywniej Wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki, przedstawiając projekt rządowy powiedział, że proponowane poprawki do ustawy wynikają z postulatów przedstawicieli środowisk producentów i przetwórców, którzy zasilają fundusze promocji produktów rolno-spożywczych (fot. mat. pras.)

• Promocja polskich produktów rolno-spożywczych zarówno na rynku krajowym, jak i rynkach zagranicznych powinna być efektywniejsza.
• Służyć mają temu zmiany w ustawie dotyczącej funduszy promocji produktów rolno-spożywczych- podał resort rolnictwa.

Na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa i rozwoju wsi odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Posłowie zdecydowali o powołaniu podkomisji, która opracuje szczegóły projektu, m.in. dotyczące powoływania składów komisji zarządzających pieniędzmi zgromadzonymi na funduszach.

Wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki, przedstawiając projekt rządowy powiedział, że proponowane poprawki do ustawy wynikają z postulatów przedstawicieli środowisk producentów i przetwórców, którzy zasilają fundusze promocji produktów rolno-spożywczych. Resort chce, by projektowane zmiany w tej ustawie w większym stopniu wspierały polskich producentów produktów rolno-spożywczych.

- Rząd przygotował projekt wprowadzający rozwiązania, w których przewidujemy, by środki były przeznaczone na promocje produktów rolno-spożywczych, których produkcja odbywa się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a w przypadku produktów przetworzonych takich, do których produkcji użyto nie więcej niż 25 procent składników pochodzących spoza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - wyjaśnił wiceminister Bogucki.

- Fundusze promocji dysponują największą pulą środków przeznaczonych na promocję sektora rolno - spożywczego. Ani Ministerstwo Rolnictwa ani Agencja Rynku Rolnego środkami w takiej wysokości i takiej skali nie dysponuje. (...) Zależy nam na tym, aby wzmocnić efekty wykorzystania tych środków, by rzeczywiście ta promocja spowodowała wzrost sprzedaży zarówno na rynku krajowym, ale w jeszcze większym stopniu na rynkach zagranicznych zarówno europejskich, jak i trzecich. Bez zwiększenia eksportu polskiej żywności, bez wzmocnienia promocji, nie poradzimy sobie z problemami niskich cen, problemami nadprodukcji i skupowymi- wyjaśnił wiceminister rolnictwa.

Czytaj też: PiS: Rezolucja nie ma większego znaczenia

Środkami funduszy promocji zarządzają zasiadający w komisjach przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujących producentów rolnych, przetwórców oraz przedstawicieli izb rolniczych. Jak dodał wiceminister, z uwagi na to, że ciężar wpłat na fundusze promocji spoczywa w dużej mierze na producentach produktów rolnych, resort rolnictwa proponuje zmienić zapisy dotyczące składów komisji. Obecnie w komisjach zarządzającymi funduszami promocji zasiada po czterech przedstawicieli producentów i przetwórców oraz po jednym przedstawicielu izb rolniczych. Ministerstwo proponuje zwiększyć skład przedstawicieli producentów do 5 osób, a zmniejszyć do trzech liczbę przetwórców.

Resort chce, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2017 roku.

Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych utworzone zostały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już Fundusz Promocji Mleka.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. Dysponują one ok. 40 mln zł rocznie. Największymi pieniędzmi dysponują fundusze promocji mleka i mięsa wieprzowego.

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe.

Organizacje i związki zawodowe rolników zwracały uwagę, że fundusze w niedostateczny sposób wspierają polskich rolników. Szczególnie było to widoczne na przykładzie promocji mięsa, które w dużej części pochodziło z importu. W myśl obecnie obowiązujących przepisów, importerzy nie muszą płacić na rzecz funduszu promocji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.