REKLAMA

Ustawa stoczniowa może poprawić kondycję stoczni

  • Autor: PAP
  • 30 września 2016 09:37
Ustawa stoczniowa może poprawić kondycję stoczni W ustawie przewidziano możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT, a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. (Fot. PTWP)

- Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego powinna poprawić kondycję stoczni produkcyjnych i remontowych. Mniejsze podmioty mogą mieć jednak problem z pełnym wykorzystaniem możliwości stwarzanych przez ustawę - uważa dr hab. inż. Maciej Taczała z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego.

- W ustawę wbudowane są finansowe i organizacyjne mechanizmy wsparcia dla przemysłu okrętowego – mówi Maciej Taczała, dziekan wydziału techniki morskiej i transportu ZUT.

- Może ona stanowić rzeczywiście narzędzie wsparcia tego przemysłu. Ustawa mówi o wyborze opodatkowania, a także rozszerzeniu zerowej stawki VAT m.in. na import części do statków – są to z całą pewnością mechanizmy, które mogą doprowadzić do poprawy gospodarki finansowej stoczni i w efekcie ułatwić realizację zamówień – podkreśla.

Taczała zwraca uwagę, że ustawa umożliwia wsparcie działalności innowacyjnej w zakresie nowych rozwiązań technologicznych, skorzystanie z kredytu technologicznego, czy premii technologicznej. To według niego, instrumenty bardzo konkretnego wsparcia przemysłu okrętowego.

- Z dużym zaciekawieniem patrzę na możliwość wsparcia działalności innowacyjnej, ponieważ rozszerzy ona ścieżki współpracy między jednostkami badawczo-rozwojowymi, wydziałami wyższych uczelni i otoczeniem gospodarczym – dodaje.

Warunkiem skorzystania z pomocy, o której mowa w ustawie jest produkcja kompletnych jednostek pływających – mówi Taczała. Jego zdaniem, to słuszne rozwiązanie jeżeli mowa o rozwoju technologicznym przedsiębiorstw.

Projekt ustawy zakłada m.in. zwolnienie stoczni z podatku VAT. (Fot. wikipedia)

- Natomiast w warunkach Pomorza Zachodniego zdarzają się produkowane jednostki niekompletnie wyposażone, w związku z tym tutaj dyskusyjna jest sprawa zastosowania takich mechanizmów wsparcia – zwraca uwagę Taczała.

- Zmagamy się w regionie z problemem rozdrobnienia branży okrętowej, a także ze sprawami organizacyjnymi dotyczącymi terenów postoczniowych, które wymagają uregulowania – mówi Taczała.

Jak dodaje, „łączny potencjał przemysłu okrętowego zgromadzony w Szczecinie odpowiada całkiem przyzwoitej stoczni produkcyjnej, bo to jest do kilku tysięcy osób zatrudnionych w tej branży, ale jej poważną bolączką jest rozdrobnienie na kilkadziesiąt zakładów”.

Taczała zwraca również uwagę na różnicę między silnymi stoczniami z Trójmiasta i słabszymi przedsiębiorstwami z Pomorza Zachodniego. - Pytanie jest takie, kto będzie w stanie w większym stopniu skorzystać z korzyści, które ta ustawa przynosi – dodaje.

Ustawa zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla jak najszerszego katalogu jednostek pływających (zgodnie z dyrektywą VAT UE). Rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką podatku VAT.

Przewidziano również możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT, a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. w zakresie budowy i przebudowy statków. Zakłada się także ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna.

W połowie lipca br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wyraził nadzieję, że do końca września Komisja Europejska wyda decyzję ws. notyfikacji ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.