REKLAMA

W Sejmie wszystkie kluby za ustawą o przeciwdziałaniu terroryzmu

  • Autor: PAP/JS
  • 27 lutego 2018 16:36
W Sejmie wszystkie kluby za ustawą o przeciwdziałaniu terroryzmu Posłowie debatowali o sprawozdaniu komisji finansów nad rządowym projektem. (fot. Rafał Zambrzycki/sejm.gov.pl)

Wszystkie kluby opowiedziały się w Sejmie za rządowym projektem ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Nakłada on m.in. obowiązek określania ryzyka prania pieniędzy przez podmioty finansowe, wprowadza też definicję waluty wirtualnej.

  • Projekt wprowadza zarazem pierwszą w systemie polskiego prawa definicję waluty wirtualnej.
  • Generalny Inspektor, w myśl projektu, ma otrzymać dodatkowe uprawnienia w postaci sporządzania krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a także wydawania decyzji w sprawie spisu osób i podmiotów, wobec których stosuje się szczególne środki ograniczające.
  • Rządowy dokument określa także na nowo zadania, skład i zasady funkcjonowania Komitetu Bezpieczeństwa Finansowego, który ma wspierać GIIF w jego działalności.

Posłowie debatowali o sprawozdaniu komisji finansów nad rządowym projektem.

Jak przypominał sprawozdawca Andrzej Szlachta (PiS), projekt jest z jednej strony dostosowaniem polskiego prawa do dyrektywy unijnej z 2015 roku, a z drugiej jego celem jest zwiększenie efektywności krajowego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Nowa ustawa ma też zastąpić analogiczną ustawę, pochodzącą z 2000 roku.

Projekt ustawy także w nowy sposób definiuje tzw. instytucje obowiązane do przestrzegania ustawy. Spadnie na nie obowiązek oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a także stosowania środków bezpieczeństwa finansowego.

Przewiduje nadanie statusu instytucji zobowiązanych różnym kategoriom podmiotów, takim jak banki, instytucje pożyczkowe, ale również np. doradcy podatkowi czy notariusze.

W przypadku stowarzyszeń posiadających osobowość prawną oraz fundacji obowiązki "instytucji obowiązanych" dotyczyć będą przyjęcia lub dokonania płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 10 000 euro.

Jak mówił Szlachta, ostatecznie w projekcie z listy instytucji obowiązanych wykreślono NBP. Takiego statusu, dodał, pozbawiono też np. przedsiębiorców prowadzących domy aukcyjne, antykwariaty, sprzedających kamienie szlachetne i prowadzących sprzedaż komisową.

Status organizacji obowiązanej projekt nadaje natomiast "podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług w zakresie wymiany walut wirtualnych".

Oznacza to, że giełdy walut wirtualnych oraz podmioty, które prowadzą portfele tych walut, będą musiały stosować wobec swoich klientów środki bezpieczeństwa finansowego zgodnie z ustawą, podobnie jak robią to inne instytucje obowiązane. Ma to umożliwić monitorowanie transakcji w celu wykrycia transakcji podejrzanych, czyli mogących mieć związek z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Stosowanie tych przepisów będzie podlegało weryfikacji Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.

Projekt wprowadza zarazem pierwszą w systemie polskiego prawa definicję waluty wirtualnej. W myśl projektu walutą wirtualną jest "cyfrowe odwzorowanie wartości", które "jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione, albo może być przedmiotem handlu elektronicznego".

Zarazem waluta wirtualna nie jest, według tej definicji: prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej; międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące; pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych; instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi; wekslem lub czekiem.

Pod szczególnym nadzorem będą też osoby pełniące wysokie funkcje państwowe, a także parlamentarzyści i ich rodziny (tzw. PEP). Jak przyznał w Sejmie wiceminister finansów Leszek Skiba, w myśl projektu instytucje finansowe, np. banki, będą zobowiązane do dokonania w przypadkach takich osób dodatkowej analizy ryzyka, jeśli oni lub ich rodziny będą podpisywać umowę lub lokować jakieś środki.

Projekt definiuje organy administracji rządowej jako właściwe w sprawach przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Będą nimi minister finansów i Generalny Inspektor Informacji Finansowej, w randze wiceministra w MF.

Generalny Inspektor, w myśl projektu, ma otrzymać dodatkowe uprawnienia w postaci sporządzania krajowej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, a także wydawania decyzji w sprawie spisu osób i podmiotów, wobec których stosuje się szczególne środki ograniczające.

Rządowy dokument określa także na nowo zadania, skład i zasady funkcjonowania Komitetu Bezpieczeństwa Finansowego, który ma wspierać GIIF w jego działalności. Powstanie też tzw. Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, który będzie jawny, co ma służyć ochronie uczestników obrotu gospodarczego.

Projekt wprowadza mechanizmy blokady rachunków lub wstrzymania transakcji, w przypadku podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

Zakłada, że instytucja płatnicza będzie obowiązek informowania o transakcjach, w myśl procedur zapisanych w unijnej dyrektywie i projekcie ustawy, od kwoty tysiąca euro wzwyż.

W projekcie zawarte są także bardziej precyzyjne niż dotąd zasady współpracy GIIF z zagranicznymi jednostkami analityki finansowej i Europolem oraz regulacje dotyczące kontroli instytucji zobowiązanych.

Dokument przewiduje również kary pieniężne, które będą nakładane na instytucje zobowiązane, nie wywiązujące się z przestrzegania ustawy.

Podczas wtorkowej debaty za projektem opowiedzieli się przedstawiciele wszystkich klubów, choć zarazem zgłoszono do niego szereg poprawek.

Janusz Cichoń (PO) i Genowefa Tokarska (PSL) mieli wątpliwości wobec wymagań, jakie w myśl projektu będą stawiane kandydatowi na generalnego inspektora informacji finansowej. Zwłaszcza wobec sformułowania, że musi on wykazywać "nieskazitelna postawę moralną i patriotyczną".

Tokarska zaproponowała poprawkę, skreślającą ten wymóg, jako zbyt uznaniowy i uzależniony od tego, kto będzie dokonywał oceny "nieskazitelnej postawy".

Przedstawiciele klubów opozycyjnych zaproponowali także, by wydłużyć vacatio legis ustawy z 3 do 6 miesięcy, argumentując, że podmioty będące instytucjami obowiązanymi mają zbyt mało czasu na przygotowanie się do obowiązywania ustawy.

Wiceminister Skiba wypowiedział się jednak przeciw tej poprawce, przekonując, że i tak przepisy te wdrażane są do polskiego prawa z opóźnieniem.

W związku ze zgłoszonymi poprawkami projekt ponownie trafił do komisji, choć głosowania najprawdopodobniej odbędzie się w środę (28 lutego) wieczorem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.