REKLAMA

Ministerstwa przygotowały założenia Polskiej Strategii Kosmicznej

  • Autor: PAP/JS
  • 12 września 2016 20:29
Ministerstwa przygotowały założenia Polskiej Strategii Kosmicznej Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. (Fot. Shutterstock)

Co najmniej 3-procentowy udział polskich firm sektora kosmicznego w 2030 r. w ogólnych obrotach tej branży w Europie; większy udział w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej - to niektóre założenia Polskiej Strategii Kosmicznej, przygotowanej przy współpracy kilku ministerstw.

Przedstawiła ją w poniedziałek podczas Europejskiego Kongresu Robotycznego w Jasionce k. Rzeszowa wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.

- Strategia powstała w zespole międzyresortowym przy współpracy m.in. ministerstw: rozwoju, nauki i szkolnictwa wyższego, obrony narodowej. Jest wyznaczeniem horyzontu, który wskazuje, w jakich obszarach chcemy się rozwijać - powiedziała Emilewicz.

Podkreśliła, że Polska Strategia Kosmiczna jest elementem Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

- Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów, mającym coraz większe znaczenie dla gospodarki europejskiej i światowej - zauważyła.

Z założeń Polskiej Strategii Kosmicznej wynika, że w 2030 r. obroty polskich firm sektora kosmicznego mają wynosić co najmniej 3 proc. ogólnych obrotów tej branży w Europie. Jej wdrożenie ma także pozwolić na wykorzystywanie danych satelitarnych w pracy administracji publicznej, m.in. przy planowaniu przestrzennym, monitoringu jakości powietrza i wód, czy ochronie granic.

Wzrost konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego ma zapewnić jego większy udział m.in. w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej, programach kosmicznych Unii Europejskiej. Strategia ma też doprowadzić do tego, żeby krajowy sektor kosmiczny był dostawcą podsystemów, a nie elementów satelitarnych.

Podczas konferencji prasowej Emilewicz zaznaczyła, że jednym z warunków rozwoju polskiego sektora kosmicznego jest budowa kadr dla tej branży. Muszą powstać nowe kierunki kształcenia, staże, praktyki w firmach i organizacjach międzynarodowych. Strategia przewiduje utworzenie inkubatora biznesowego, który ma wspierać firmy z branży kosmicznej na wczesnych etapach ich rozwoju.

- Przemysł kosmiczny musi się rozwijać w Polsce, bo na przemyśle kosmicznym dobrze się zarabia. Jeśli się dobrze zarabia i jest możliwość zbudowania przewag konkurencyjnych, to powinniśmy wykorzystać te szanse - powiedział obecny w Jasionce wiceminister nauki i szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński.

Czytaj też: Kukiz'15: Działania Nowoczesnej to próba wywołania politycznej awantury

Według danych amerykańskiej Space Foundation globalne obroty sektora kosmicznego w 2015 r. wyniosły ok. 330 mld dolarów. Z kolei szacunki Europejskiej Agencji Kosmicznej pokazują, że na naszym kontynencie w 2014 r. na działalność kosmiczną przeznaczono 8,3 mld euro; 9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Polskie instytuty naukowe i uczelnie mają wieloletnie doświadczenia w tej dziedzinie. Dotyczy to głównie budowy instrumentów badawczych na misje kosmiczne i elementów do satelitów oraz w przetwarzaniu uzyskiwanych z kosmosu danych.

Od 2012 r. Polska jest członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). W chwili jej akcesji udziałem w przetargach ESA zainteresowanych było niespełna polskich 50 podmiotów; aktualnie jest ich już ponad 300. Od 2014 r. działa też Polska Agencja Kosmiczna.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.