REKLAMA

Rząd przyjął rekomendacje zespołu ws. systemu ratownictwa

  • Autor: PAP/JS
  • 17 października 2017 17:35
Rząd przyjął rekomendacje zespołu ws. systemu ratownictwa Jak poinformowało MSWiA, zespół przeanalizował funkcjonowanie systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego w pięciu najbardziej poszkodowanych gminach każdego z dotkniętych nawałnicami województw (fot. Kancelaria Premiera/twitter)

Całodobowy obieg informacji w administracji samorządowej i osiągnięcie pełnej funkcjonalności Regionalnego Systemu Ostrzegania - m.in. takie rekomendacje znalazły się w sprawozdaniu międzyresortowego zespołu, które przyjął rząd.

• W sprawozdaniu z prac zespołu znalazł się m.in. zapis o "konieczności uproszczenia procedur regulujących udział sił zbrojnych w działaniach ratowniczych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, a także o zasadach udziału wolontariuszy na miejscach takich zdarzeń".

• "Aby umożliwić wysyłanie SMS-ów z ostrzeżeniami konieczne są zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne" - podało MSWiA.

• Jedną z rekomendacji zespołu jest zapewnienie całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej.

Zespół wskazuje także ma potrzebę zmian prawnych m.in. ustawy o zarządzaniu kryzysowym, konieczności uproszczenia procedur regulujących udział sił zbrojnych w działaniach ratowniczych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych. Podkreśla też, że aby umożliwić wysyłanie SMS-ów z ostrzeżeniami, konieczne są zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne.

Międzyresortowy "Zespół do oceny funkcjonowania systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego" powołała premier Beatę Szydło po sierpniowych nawałnicach, które przeszły nad Polską. Zadaniem zespołu było podsumowanie działań oraz wypracowanie rekomendacji.

W wyniku nawałnic, które dotknęły ponad 170 gmin, zginęło 6 osób, w tym 2 harcerki obozu w Suszku w Pomorskiem. Poszkodowane zostały 62 osoby, w tym 23 strażaków. Uszkodzonych zostało 4,8 tys. budynków, z czego 3,4 tys. to budynki mieszkalne. W akcji ratunkowej i pomocowej brało udział 149 jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i 1534 jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej.

Jak poinformowało MSWiA, zespół przeanalizował funkcjonowanie systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego w pięciu najbardziej poszkodowanych gminach każdego z dotkniętych nawałnicami województw. Były to m.in.: Chojnice, Czersk i Brusy z Pomorskiego; Koronowo i Gostycyn z województwa kujawsko-pomorskiego; miasto i gmina Gniezno z Wielkopolski; Grabica i Łask z województwa łódzkiego oraz Wińsko z Dolnego Śląska.

"Po analizie stwierdzono, że lokalne systemy reagowania, funkcjonujące w oparciu o Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, działały prawidłowo" - poinformowało MSWiA.

W sprawozdaniu z prac zespołu znalazł się m.in. zapis o "konieczności uproszczenia procedur regulujących udział sił zbrojnych w działaniach ratowniczych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych, a także o zasadach udziału wolontariuszy na miejscach takich zdarzeń".

Zespół przeanalizował również działanie systemu powiadamiania ratunkowego. Jak podkreślono, w czasie frontu burzowego - 11 i 12 sierpnia - w związku z nadmiernym obciążeniem poszczególnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego, zgłoszenia, które nie mogły być obsłużone we właściwym terytorialnie CPR były przekazywane do mniej obciążonych w tym czasie ośrodków.

Wśród rekomendacji zespołu znalazły się także: nowelizacja ustawy o zarządzaniu kryzysowym oraz zakończenie prac nad ustawą regulującą kwestie ochrony ludności. Jak podkreślono, konieczne jest włączenie Regionalnego Systemu Ostrzegania do systemu alarmowania i ostrzegania, a także podjęcie prac "nad osiągnięciem pełnej funkcjonalności RSO", jeśli chodzi o powiadamianie ludności o zagrożeniach z wykorzystaniem wiadomości tekstowych na danym obszarze.

"Aby umożliwić wysyłanie SMS-ów z ostrzeżeniami konieczne są zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne" - podało MSWiA.

Za pośrednictwem wojewódzkich centrów zarządzania kryzysowego przekazano ostrzeżenia, wydane przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, do powiatów, które są zobowiązane do ich przekazania gminom. "W wielu przypadkach ostrzeżenie przesłane przez służby wojewodów utknęło na szczeblu powiatu i nie zostało przekazane gminom, np. w powiecie chojnickim, na terenie którego znajdował się obóz harcerski" - podkreśla MSWiA.

Jedną z rekomendacji zespołu jest zapewnienie całodobowego obiegu informacji w administracji samorządowej. "Wzmocnione miałyby zostać powiatowe centra zarządzania kryzysowego w sposób zapewniający ich integrację z systemem obiegu informacji w ramach Państwowej Straży Pożarnej. Ponadto, starostowie i wójtowie mieliby obowiązek udziału w ćwiczeniach i szkoleniach organizowanych przez wojewodę w ramach zarządzania kryzysowego" - poinformowało MSWiA.

Jak przypomniano, trwają prace nad nowym systemem ostrzegania oraz ustawą o ochronie ludności i obronie cywilnej. Głównym celem projektowanej ustawy jest prawne uregulowanie systemowych kwestii związanych z ochroną ludności i obroną cywilną.

Zespół omówił również kwestie związane z zapewnieniem ciągłości dostaw energii elektrycznej, a także łączności i transportu. Jak wskazano, samorządy - poza zaopatrzeniem w wodę - nie analizują ryzyka związanego z brakiem "kluczowych usług" takich jak dostęp do żywności czy paliwa. "Ponadto, obiekty istotne dla bezpieczeństwa społeczności lokalnych, w tym siedziby urzędów, nie są wyposażane w awaryjne źródła zasilania" - poinformowało MSWiA.

W skład międzyresortowego zespołu, na czele którego stał szef MSWiA Mariusz Błaszczak, wchodzili m.in. ministrowie: rolnictwa, cyfryzacji, energii, infrastruktury oraz wojewodowie. W pracach wzięli też udział szefowie policji, PSP i Straży Granicznej oraz przedstawiciele Rządowego Centrum Bezpieczeństwa i Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.