REKLAMA

Posłowie uzupełnili środowy porządek obrad o projekt dot. instytutów badawczych

  • Autor: PAP/JS
  • 15 listopada 2016 20:37
Posłowie uzupełnili środowy porządek obrad o projekt dot. instytutów badawczych We wtorek wieczorem w głosowaniu posłowie zdecydowali o uzupełnieniu środowego porządku obrad o projekt nowelizacji ustawy o instytutach badawczych, przygotowany przez grupę posłów PiS (fot. Sejm/twitter)

Projektem pozwalającym ministrowi powołać i odwołać dyrektora instytutu badawczego m.in. bez rozpisania konkursu zajmie się w środę (16 listopada) Sejm.

We wtorek wieczorem w głosowaniu posłowie zdecydowali o uzupełnieniu środowego porządku obrad o projekt nowelizacji ustawy o instytutach badawczych, przygotowany przez grupę posłów PiS. Musiało się odbyć się głosowanie, ponieważ podczas Konwentu Seniorów zgłoszono sprzeciw wobec wprowadzenia tego punktu do porządku obrad.

"Za" zagłosowało 225 posłów, 207 było przeciw, 2 się wstrzymało.

W Polsce istnieje 115 instytutów badawczych, w tym 17 określanych mianem "państwowych".

W lipcu br. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o instytutach badawczych, która zwiększyła wpływ ministrów na wybór i odwoływanie władz podległych im państwowych instytutów badawczych (PIB) oraz składu rad naukowych. Obecnie zaproponowane zmiany dotyczą pozostałych, 98 instytutów badawczych. Ich zadaniem jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych ukierunkowanych na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce.

Celem projektu jest m.in. wzmocnienie nadzoru ministra w zakresie powoływania i odwoływania dyrektora instytutu i jego zastępcy, a także kwestii zawiązanych z bieżącym zarządzaniem instytutem badawczym w przypadku niepowołania lub odwołania dyrektora - czytamy w uzasadnieniu.

Zaproponowane zapisy mają również umożliwić skuteczny nadzór nad instytutami badawczymi, gdy "dyrektor nie sprawuje swojej funkcji w sposób należyty" - czytamy w uzasadnieniu. Nowela ma też dać możliwość uchylenia uchwał rady naukowej niezgodnych z przepisami prawa i statutem.

W myśl proponowanych zapisów minister nadzorujący ma mieć możliwość powołania i odwołania dyrektora instytutu badawczego bez udziału rady naukowej i rozpisania konkursu. "Takie rozwiązanie daje ministrowi większe możliwości dokonania właściwego wyboru osoby na najważniejsze stanowisko w instytucie, przez co gwarantuje najwyższą jakość kadry zarządzającej" - argumentują posłowie w uzasadnieniu noweli.

Czytaj też: Komisja za odrzuceniem poprawek Kukiz'15 i PSL ws. obniżenia wieku emerytalnego

Dotychczas w przypadku odwołania dyrektora instytutu minister nadzorujący mógł wyznaczyć do pełnienia obowiązków dyrektora spośród jego zastępców. W myśl zaproponowanego zapisu minister będzie mógł wyznaczyć każdą osobę - również spoza instytutu - spełniającą dotychczasowe kryteria określone w ustawie. W projekcie wyłączono jedynie wymóg znajomości języka obcego. Według wnioskodawców wynika to z trudności technicznych w nagłym zweryfikowaniu tej umiejętności.

Dotychczas zastępców mógł odwołać dyrektor instytutu. Zaproponowany zapis brzmi: "Zastępców dyrektora powołuje i odwołuje minister nadzorujący." Jak czytamy w uzasadnieniu, ma to zapobiec niepożądanemu paraliżowi działania instytutu badawczego w przypadku, gdy minister nadzorujący odwoła dyrektora instytutu, a dotychczasowy zastępca odmówi przyjęcia lub wykonywania obowiązków dyrektora.

Projekt noweli przewiduje też, że w przypadku reorganizacji instytutu minister nadzorujący może odwołać dotychczasowego dyrektora i wyznaczyć osobę do pełnienia obowiązków.

Projekt zakłada również zmiany dotyczące rady naukowej. Obecnie w jej skład wchodzi co najmniej 50 proc. pracowników naukowych i badawczo-technicznych instytutu. 30-50 proc. stanowią natomiast osoby spoza instytutu, powołane przez ministra nadzorującego. Posłowie PiS proponują natomiast, aby pracownicy instytutu stanowili co najmniej 40 proc. składu rady, a osoby powołane przez ministra - co najmniej 50 proc. W myśl projektu przewodniczącego rady naukowej wybrać można tylko spośród osób powołanych do grona przez ministra nadzorującego.

Zaproponowano również skrócenie okresu na przedstawienie ministrowi przez zespół roboczy opinii na temat procesu tworzenia, podziału, łączenia i reorganizacji instytutów - z trzech do dwóch miesięcy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.