
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej liczy, iż Komisja Europejska wyda opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w najbliższych tygodniach, i że będzie to opinia pozytywna - podał PAP rzecznik resortu Piotr Jasina.
Pozytywna opinia Komisji Europejskiej będzie oznaczać, iż będzie można aplikować o fundusze unijne na realizację inwestycji. Część pieniędzy pochodzić ma z budżetu państwa. W tej chwili koszt budowy kanału to szacunki w granicach 800-900 mln zł - podkreślił Piotr Jasina.
Od lat samorządowcy z Warmii i Mazur - szczególnie władze Elbląga - zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Podkreślają, że w ten sposób elbląski port i porty nadzalewowe będą miały szansę rozwoju, a cały region stanie się atrakcyjniejszy dla turystów.
Przeciwni budowie przekopu są mieszkańcy Krynicy Morskiej, którzy obawiają się, że kanał szczególnie w trakcie budowy utrudni albo wręcz uniemożliwi dojazd turystów do tej wypoczynkowej miejscowości. Przeciwni budowie nowej drogi wodnej są także ekolodzy.
"Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji lokalizacji, jednak w tej chwili preferowany jest przebieg kanału żeglugowego przez Nowy Świat. Na licznych spotkaniach z mieszkańcami Krynicy Morskiej przekazywane są informacje dotyczące projektu. Będą kontynuowane, by zainteresowani mieli pełną wiedzę o korzyściach i możliwościach rozwoju, jakie wiążą się z przedsięwzięciem" - podkreślił Jasina.
"Ta inwestycja nie ma na celu utrudnić komunikacji z Krynicą Morską. Założenia są takie, by mieszkańcy nie odczuwali uciążliwości nawet w trakcie budowy kanału. Z opracowań wykonanych na potrzeby projektu wynika, iż plaże nie będą zagrożone. Co więcej, kanał żeglugowy może stać się dodatkową atrakcją, przyciągającą turystów"- wyjaśnił PAP rzecznik resortu gospodarki morskiej.
Jak poinformował w tej chwili zespół roboczy składający się z przedstawicieli resortu i Komisji Europejskiej wyjaśnia wszelkie wątpliwości dotyczące planowanej inwestycji, zwłaszcza kwestie dotyczące ochrony środowiska.
"To wiąże się z faktem, iż kanał przebiegać ma przez obszar objęty statusem Natura 2000. Zespół powstał na skutek sugestii komisarza Karmenu Velli po spotkaniu w Warszawie z Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem" - podkreślił Jasina.
Jak zaznaczył, komisarz z uwagą wysłuchał informacji dotyczących tego przedsięwzięcia oraz argumentów przemawiających za potrzebą budowy kanału.
"Chodzi zarówno o możliwości rozwoju obszaru Zalewu Wiślanego, portu w Elblągu, swobodę żeglugi ograniczanej przez Rosjan ale też i o nadrzędny interes publiczny, czyli bezpieczeństwo kraju w tym obszarze. Pamiętajmy, iż jest to także wschodnia granica Unii Europejskiej" - podkreślił.
Rzecznik resortu pytany o termin rozpoczęcia inwestycji odpowiedział, że trudno w tej chwili precyzować terminy rozpoczęcia budowy. Przygotowanie inwestycji, raportu oddziaływania na środowisko, pełnej dokumentacji wraz projektem budowlanym, pozwoleniami wymagają około 2 lat. Realizacja to także ok. 2 lat. Celem resortu jest wybudowanie kanału do 2020 roku - podał Jasina.
Plany, jakie przedstawiał Urząd Morski w Gdyni zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości, czyli tyle, ile wynosi średni poziom morza.
Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której będzie wyrównywana różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.
Według Urzędu Morskiego, oprócz prac związanych z samym przekopem należałoby wykonać inne prace uzupełniające. Chodzi o budowę podejść do portów nadzalewowych, pogłębienie torów wodnych, budowę falochronów, dwóch mostów zwodzonych oraz rozbudowę portu morskiego w Elblągu.


PRZECZYTAJ TAKŻE
- 20:14 Amerykański niszczyciel USS Farragut zacumuje w Gdyni
- 20:05 Mike Pompeo zatwierdzony na stanowisku sekretarza stanu USA
- 18:23 Włochy: pozytywny wynik rozmów ws. rządu
- 17:33 Obecni prezydenci miast komentują kandydatów PiS
- 17:11 Kara śmierci dla pięciu kobiet, które należały do IS
- 17:00 Denisa Sakova nową szefową słowackiego MSW
- 15:49 W czasie polskiej prezydencji w RB ONZ tematem m.in. konflikt w Syrii
- 15:39 Włosi udaremnili zamach? Imigrant wychodził z meczetu
- 15:12 Angela Merkel dostanie ostrą reprymendę od Donalda Trumpa?
- 14:09 PSL powalczy o unijny budżet
- 1 Szef MON zapowiada patriotyczne ławki na 100-lecie niepodległości
- 2 Nadchodzi nowy porządek międzynarodowy. Co ma robić Polska?
- 3 PO szykuje marsz wolność
- 4 Tak głosują bogaci i biedni. Różnice są ogromne
- 5 Premier Morawiecki: zbudujemy model państwa solidarnościowego
- 6 Straż Marszałkowska ograniczyła dostęp do Sejmu
- 7 Kongres USA przyjął kontrowersyjną ustawę ws. mienia ofiar Holokaustu. W tle...
- 8 Lech Kaczyński był zadowolony z decyzji Donalda Tuska ws. lotu do Smoleńska?
- 9 Macierewicz ostro o decyzji prezydenta: To jakieś nieporozumienie
- 10 Rozporządzenie ws. uzależnienia środków UE od praworządności gotowe
- 1 Wybory 2020: Donald Tusk kandydatem PO na prezydenta Polski?
- 2 Jarosław Kaczyński zapowiedział projekt ustawy obniżającej pensje posłom
- 3 Nieoficjalnie. Ustawa o IPN zamknęła Dudzie i Morawieckiemu wstęp do Białego...
- 4 Beata Szydło tłumaczy nagrody dla ministrów: To były oficjalne nagrody z...
- 5 Sejm, Senat, rząd, ministerstwa: kalendarium wydarzeń 16-22 kwietnia 2018 r.
- 6 Sondaż: Polacy nie wierzą w tezę o zamachu smoleńskim
- 7 Zdzisław Krasnodębski: Donald Tusk nie jest zagrożeniem dla PiS
- 8 Donald Tusk: PiS nie jest na wieki wieków
- 9 Konwencja: PiS zaprezentuje nowe propozycje dla Polaków
- 10 Praworządność: Rezolucja w sprawie Polski przyjęta. Parlament Europejski...
Skomentuj