PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jelcz. Z progu bankructwa do nowych technologii

Autor: Włodzimierz Kaleta
10-02-2018 06:00 |  aktualizacja: 09-02-2018 22:37

Reforma wojska, która rozpoczęła się wraz z przemianami społeczno-politycznymi w kraju pod koniec lat osiemdziesiątych sprawiła, że z armii zaczęto wycofywać stary sprzęt transportowy, zwłaszcza poradziecki, który był wyjątkowo paliwożerny i do którego brakowało części zamiennych. Armia stanęła przed widmem kłopotów transportowych, które do dziś dokuczają wojsku.

Zaprezentowany na targach MSPO 2012 r. prototyp Jelcza 882.53 z systemem Multilift, czyli podwozia do zabudowy specjalnymi systemami samozaładowczymi na paletach transportowych do przewozu amunicji, środków materiałowych, a także sprzętu inżynieryjnego, cieszył się dużym zainteresowaniem wojska. Na prototypach się nie skończyło.

Z nadziejami na nową produkcję


Jelcz dostarczył te podwozia naszej armii. W najbliższym czasie dostawy będą rozszerzane na podwozia pod wozy amunicyjne w programach modernizacji artylerii dla kompanijnych modułów ogniowych 120 mm moździerzy RAK oraz dywizjonowych modułów ogniowych 155 mm armatohaubic samobieżnych REGINA. Podwozia te już trafiają do wojska. Można je zobaczyć między innymi  w czasie ćwiczeń i szkoleń poligonowych pododdziałów 11 Mazurskiego Pułku Artylerii,
a w najbliższym czasie także w innych jednostkach wojskowych.

W lipcu 2014 r. w zakładach uruchomiono nową linię montażową, pokazano ciężarówki Jelcz 442.32 zaprojektowane od podstaw według wymagań zgłoszonych przez naszą armię, podwozia dla samobieżnej samochodowej armatohaubicy kalibru 155 mm Kryl oraz średniego samochodu ciężarowego zbudowanego w układzie trzyosiowym 6x6 Jelcz 663.32

W tym czasie Jelcz wygrał przetarg na 910 pojazdów zaprojektowanych specjalnie dla sił zbrojnych. Miał się z niego wywiązać do 2018 r. Po osiągnięciu pełnej zdolności produkcyjnej zakład miał produkować 500 wozów rocznie.

Kontrakty z opóźnieniami


Początkowo produkcja nie szła jednak tak, jak powinna. - Spółka zbliża się do tej zdolności produkcyjnej; kiedy w sierpniu 2016 roku razem z wiceprezesem Leonem Szuturmą obejmowaliśmy stery w zakładzie, sytuacja była bardzo trudna. Trzy najważniejsze kontrakty dla polskiej armii miały wielomiesięczne opóźnienia, a spółce groziły kolejne wielomilionowe kary za nieterminowe dostawy, podczas gdy plan produkcji był wykonany w 40 procentach - zapewniał Portal WNP.PL Łukasz Dudkowski, prezes zakładów Jelcz Sp. z o.o.

- Cieszę się, że załoga nam zaufała i ogromnym wysiłkiem nadrobiła stracony czas. Kiedy przychodziliśmy do fabryki, produkowaliśmy 1,5 pojazdu dziennie, pod koniec roku doszliśmy do 5 dziennie. W ciągu półtora roku pod kierownictwem nowego zarządu zwiększyliśmy produkcję o 100 pojazdów przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów pracy w zakładzie.

KOMENTARZE (10)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 612 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP