PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przemysł 4.0

Polski pociąg hybrydowy ruszy w 2019 r.

Autor: Newseria.pl (JP)
09-10-2017 12:02 |  aktualizacja: 09-10-2017 12:37
Polski pociąg hybrydowy ruszy w 2019 r.

"Nasz pojazd został stworzony z myślą o ekonomiczności. Mam nadzieję, że bilety będą tańsze"

Fot. mat. pras.

Jesienią 2019 roku ma ruszyć pierwszy w Polsce pociąg hybrydowy. Spalinowo-elektryczny pojazd będzie się poruszać zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i pozostałych. Podróż ma być wygodniejsza i tańsza.

  • Znaczna część polskich torów nie jest zelektryfikowana.
  • Hybrydowe pojazdy mają zlikwidować konieczność przesiadki lub korzystania z dodatkowej lokomotywy spalinowej przy zmianie torów.
  • Polski Tabor Szynowy, Przewozy Regionalne oraz Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski podpisały porozumienie w sprawie budowy pociągu hybrydowego Plus.
  • Projekt ma kosztować ok. 30 mln zł, a jego realizacja ma się zakończyć do końca 2019 roku.
– W porównaniu do tradycyjnego pociągu przewaga jest oczywista, szczególnie dla ludzi z terenów wschodnich czy Pomorza, którzy jadąc po trakcjach niezelektryfikowanych, muszą czekać na zmianę lokomotywy lub przesiadkę do innego pociągu. Pociąg Plus będzie pozwalał na swobodną jazdę z punktu A do punktu B bez konieczności takiej przesiadki – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Adam Laskowski, prezes Polskiego Taboru Szynowego.

– Nasz pojazd został stworzony z myślą o ekonomiczności. Mam nadzieję, że bilety będą tańsze, ponieważ za ekonomiczność i koszt przejazdu płaci pasażer. Jeśli więc przejazd będzie tańszy, bilet również będzie tańszy. Szybkość przejazdu będzie porównywalna do obecnych szybkości, czyli 140 km/h dla pojazdu elektrycznego i 120 km/h w przypadku pojazdu spalinowego. To prędkości wystarczające do swobodnego poruszania się, szczególnie w transporcie podmiejskim – przekonuje Laskowski.

Czytaj też: Plus, czyli pierwszy w Polsce kolejowy pojazd hybrydowy

Projekt pociągu hybrydowego Plus będzie kosztować 30 mln zł. Nowy pojazd ma mieć 800 kW napędu spalinowego, 2,4 MW napędu elektrycznego i zabierać nawet 370 pasażerów.

W Polsce na 18 tys. torów zelektryfikowanych jest nieco ponad 11 tys. Po pozostałych torach mogą się poruszać tylko pojazdy spalinowe.

W Europie jeżdżą już po torach hybrydowe pociągi, takie jak belgijski Bombardier Voyager czy szwajcarski Stadler GTW. Podobny projekt rozwija nowosądecka firma Newag, która otrzymała w 2015 roku od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dofinansowanie w wysokości niemal 15,5 mln zł w ramach konkursu Szybka ścieżka dla dużych przedsiębiorstw.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 306 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 148 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP