PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Jachty, motorówki, łodzie wioślarskie i kajaki - wyroby polskich stoczni sprzedają się na całym świecie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-11-2017 07:00 |  aktualizacja: 25-11-2017 23:07
Jachty, motorówki, łodzie wioślarskie i kajaki -  wyroby polskich stoczni sprzedają się na całym świecie

Nasz przemysł jachtowy zajmuje w niektórych regionach kraju wiodącą pozycję w lokalnej gospodarce.

Fot. Mat. pras.

Polski przemysł jachtowy jest niemal symbolem naszego sukcesu eksportowego. Oferuje jednostki pływające z najwyższej światowej półki. Wśród nich są jachty przyrównywane do bolidów formuły 1. Niestety, nie wszystko jawi się tu w jednoznacznie różowym kolorze. Producenci mogliby osiągnąć więcej, mieć jeszcze lepsze perspektywy rozwoju, ale...

Wiele firm korzysta z mniej atrakcyjnego modelu eksportu: wytwarza półprodukty. Na przykład laminatowe elementy konstrukcyjne, kadłuby i nadbudówki. Inne sprzedają jachty i łodzie pod obcą marką. Jedne i drugie oczywiście nie zapewniają sobie w związku z tym, możliwej do osiągnięcia na rynku dóbr luksusowych, wysokiej marży.

Nie mają też szansy na utrwalanie własnej marki, ponieważ w przyszłości nie będą mogły odcinać kuponów od dziś budowanych przewag. Bo choć są one realne, zwykle pozostają poza świadomością potencjalnych klientów. Nie dokonają też takiej kumulacji środków finansowych, która umożliwiłaby im samodzielną ekspansję zagraniczną. Oczywiście także akwizycyjną.

Tak czy owak, strategia nakierowana na eksport jest w tej branży niemal powszechną normą - wyroby tworzące aż 90-95 proc. wartości produkcji trafia za granicę.

Powodów tego stanu rzeczy szukać trzeba jeszcze w czasach PRL-u. Eksport wiązał się wtedy niemal wyłącznie z realizowaniem zleceń zagranicznych odbiorców oraz wytwarzaniem wyrobów licencyjnych. No i z tym, że w tamtych czasach krajowy popyt na turystyczne jednostki pływające był raczej znikomy. Dziś zresztą też nie jest jeszcze imponujący.

Na drodze ku zdobyciu przez nasze spółki samodzielności na najatrakcyjniejszych rynkach stoją także chroniczne braki kadrowe. Chodzi zarówno o inżynierów jak i wykwalifikowanych pracowników produkcyjnych. Doświadczonych rzemieślników coraz częściej zastępują przypadkowi robotnicy sezonowi. Także ci zza wschodniej granicy.

A płace rosną... Branża traci więc jeden ze swych argumentów: konkurencyjność cenową.

Czy te oraz inne jej problemy, takie jak rozdrobnienie, słabość kapitałowa, ograniczone zdolności do inwestowania w badania i rozwój, pozostaną trwałymi barierami ograniczającymi rozwój?

O tym w dalszej części artykułu:

  • Jak duży jest krajowy rynek jachtowy?
  • Co i ile produkują polskie stocznie jachtowe? Jakie maja konkurencyjne przewagi?
  • Które firmy należą do grupy największych producentów? Co oferują?
  • Kto kupuje polskie jachty i łodzie motorowe?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 306 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 148 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP