Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak szukać partnerów na dalekich rynkach?

Piotr Stefaniak • 16-05-2018 11:08
Jak szukać partnerów na dalekich rynkach?

Afryka nie jest łatwym kontynentem do ekspansji gospodarczej

Fot. Shutterstock

Mamy wiele świetnych towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym. Brak dostatecznego zaplecza finansowego jest główną barierą wyjścia na rynki zagraniczne - mówi Piotrowi Stefaniakowi Anna Masłoń-Oracz, adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

- Polski eksport w ub.r. rósł nadal dynamicznie. Ale z drugiej strony realizowało go tylko 13 tys. przedsiębiorstw. Nie ma ekonomicznego przymusu do eksportu?

- To jest pewna słabość polskich firm. Mamy już przecież dostatecznie wiele świetnych jakościowo towarów, konkurencyjnych także pod względem technologicznym. Wciąż nie do przekroczenia, w szczególności dla firm średniej wielkości, jest podstawowa bariera - finansowa.

Żeby myśleć o ekspansji zagranicznej, przedsiębiorca musi posiadać odpowiednie zasoby finansowe i kadrowe, które pozwolą udźwignąć ciężar organizacji eksportu.

Szacując korzyści i ryzyko, przedsiębiorcy boją się, że nie podołają wyjściu za granicę. To dobrze świadczy o ich realizmie, ale pokazuje, że średniej wielkości firmy są wciąż niedokapitalizowane, nie mają ani dostatecznych środków, ani potencjału.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii stawia m.in. za cel podwojenie liczby eksporterów. Tego raczej nie można zadekretować bez odpowiedniej pomocy państwa.

- Skoro oceniamy, że problemem w aktywizacji eksportowej jest brak kapitału, trzeba go w różnej formie dostarczyć. Mamy już różne formy wsparcia eksporterów, na poziomie centralnym przez PARP, czy regionalnym przez urzędy marszałkowskie. Są też programy sektorowe, typu Go to Brand, dofinansowujące np. wynajęcie stoiska na targach, druk materiałów reklamowych, pokrycie kosztów promocji.

Główną słabością tych projektów jest ich niedopasowanie do potrzeb przedsiębiorców lub trudności w realizacji i rozliczeniu projektu dofinansowanego. Dlatego przedsiębiorcy nie sięgają po ten mechanizm wsparcia.

Inną "wadą" polskiej ekspansji zagranicznej firm jest to, że ograniczają się do rynków unijnych i europejskich. Jak państwo może zachęcać, żeby szukały one partnerów na dalszych rynkach?

- Przede wszystkim trzeba wskazać na kurczenie się rynku europejskiego z powodu niekorzystnych zmian demograficznych. Ma to znaczenie, jeżeli firma chce związać się z rynkiem w długiej perspektywie.

Inna jest sytuacja na tzw. rynkach młodych. Przykładem jest Afryka, najmłodszy demograficznie kontynent, z szybko rosnącą klasą średnią, która szuka atrakcyjnych towarów. Obecnie w zasadzie w większości rankingów Afryka jest wskazywana jako ten region, gdzie warto i należy być obecnym i inwestować.

Jaka jest aktualna sytuacja gospodarcza w Afryce?

- Spadek cen surowców przed dwoma laty spowodował przyhamowanie wzrostu w większości krajów.

Niemniej jednak - ze względu na dywersyfikację większości gospodarek afrykańskich, czyli odchodzenie od jednosektorowego wzrostu na rzecz zwiększenia produkcji lokalnej - prognozuje się, że wzrost gospodarczy może powrócić do wysokiego, jak to było jeszcze niedawno, tempa.

Afryka nie jest jednak łatwym kontynentem do ekspansji gospodarczej. Trzeba zdecydowanie być obecnym z ofertą towarową na miejscu, bo miejscowy klient lubi dotknąć, czasami wręcz powąchać towar. I należy pamiętać, że musimy mieć partnera lokalnego, któremu zaufamy i zbudujemy z nim wspólnie dobre relacje do dalszej ekspansji.
  • Kenia

    Przelicz walutę
  • szyling (KES)

  • 3,603 złoty (PLN)

    0,839 EUR, 0,990 USD
  • Nigeria

    Przelicz walutę
  • naira (NGN)

  • 1,150 złoty (PLN)

    0,268 EUR, 0,316 USD
  • Tanzania

    Przelicz walutę
  • szyling (TZS)

  • 0,159 złoty (PLN)

    0,037 EUR, 0,044 USD

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia: