Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

  • Strefa premium

Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?

Jakub Jakóbowski, Konrad Popławski • 04-05-2018 13:59
Kolejowy Jedwabny Szlak: czy Polska wykorzysta szansę?

Na trasach Łódź-Chengdu i Warszawa-Suzhou obsłużono w 2017 r. ok. 25 PROCENT ogólnej liczby pociągów z Chin i do Chin.

WNP

Uruchomienie przewozów kolejowych między Chinami a UE jest pierwszym odczuwalnym efektem chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, który zelektryzował europejską branżę logistyczną. Błyskawiczny wzrost rynku sprawił, że w ciągu niespełna 6 lat około 7 proc. wymiany handlowej Chiny-UE – towary o wartości 50 mld dolarów – trafiło na polskie tory. Obecna rola głównej „bramy do Europy” i państwa tranzytowego daje jednak tylko niewielki ułamek zysków, jakie mogłyby stać się udziałem Polski po uzyskaniu pozycji europejskiego „hubu” logistycznego. By liczyć na zyski z przeładunków oraz dalszej dystrybucji chińskich towarów wewnątrz UE – szacowanych na kilkaset milionów dolarów rocznie – niezbędna jest mobilizacja po stronie państwa, a przede wszystkim zdecydowana odpowiedź polskiego biznesu.

  • Do 2020 r. między Chinami i UE ma krążyć 5000 składów rocznie, co może zwiększyć wartość przewożonych w nich towarów nawet do 76,5 mld dolarów.
  • Największym wygranym Kolejowego Jedwabnego Szlaku jest centrum logistyczne w Duisburgu posiadające regularne połączenie z chińskim miastem Chongqing.
  • Na trasach Łódź-Chengdu i Warszawa-Suzhou obsłużono w 2017 r. ok. 25 proc. ogólnej liczby pociągów z Chin i do Chin.
  • O współpracy polsko-chińskiej i Kolejowym Jedwabnym Szlaku będziemy dyskutować podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia: