PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

wnp.pl (Olaf Osica) • 10-01-2018 10:41
Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

Nairobi - stolica Kenii - to regionalne centrum gospodarcze. Fot. Authentic travel / Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne jest, aby polskie firmy wchodziły na rynki zagraniczne. Jest to jednak proces bardzo trudny. Wymagający zarówno zasobów ludzkich i kapitałowych, jak i wieloletniej strategii podpartej cierpliwością zarządów firm oraz gotowością do uczenia się, także na własnych błędach. O tym, jak sobie z tym radzić, będziemy rozmawiać na Forum Zmieniamy Polski Przemysł z przedstawicielami firm, którym się udało zaistnieć zagranicą.

Zaczniemy od rzeczy podstawowej: jak znaleźć rynek dla siebie. Skąd wiedzieć, że dany rynek jest obiecujący, jakie czają się na nim pułapki i jak w porę je rozpoznawać? Czym różni się Europa od Azji i Afryki? Dlaczego kultura biznesowa ma znaczenie? Gdzie warto budować długoletnią pozycję i na jakim etapie rozwoju musi być firma, aby odnieść sukces? Od jakich rynków lepiej trzymać się z dala?
Przykładów błędów, które nawet największe firmy popełniają, podejmując decyzję o ekspansji, jest bez liku. Źródłem jest np. nieznajomość zachowań klientów. Amerykański Home Depot wycofał się z Chin po tym jak uświadomił sobie, że majsterkowanie jest hobby, ale tylko na Zachodzie. W Azji majsterkowicze nie są zamożną klasą średnią, która w ten sposób urozmaica sobie czas po pracy, lecz osobami z niskimi dochodami, które swoje umiejętności sprzedają tanio na rynku.

Z kolei Walmart poniósł porażkę na niemieckim rynku, gdzie reguły prawa pracy są bezlitosne dla jego amerykańskiego modelu biznesowego. Na dodatek, niemieccy konsumenci z rozdrażnieniem reagowali na pracowników mówiących im „dzień dobry” w drzwiach sklepów i pakujących im towary przy kasie.

Polec można też na nieznajomości języka. Swego czasu Mercedes-Benz wszedł na rynek chiński pod marką „Bensi”, co oznacza „śpieszyć się, by umrzeć”. Ważny jest też kontekst kulturowy - producent obuwia Nike musiał wycofać tysiące produktów, kiedy dekoracja mająca przypominać ogień na tyłach butów przypominała arabskie słowo oznaczające Allaha.

Nie ma więc łatwych rynków, a tylko takie, o których mamy wiedzę lub o których nie wiemy wiele. A duże międzynarodowe korporacje zaliczają wpadki tak samo, jak małe i średnie firmy.

Problemem mogą być zarówno wspomniane kwestie regulacyjne - prawo pracy, pozwolenia - jak i logistyczne: słabe rozwinięte połączenia lub źle zorganizowana odprawa celna.

Ustrój państwa i polityka też mają znaczenie. Nie wszędzie reguły rynkowe ustalane przez państwo są równe dla wszystkich, a lokalna konkurencja uczciwa. Jak rozpoznać ryzyka eksportowe i inwestycyjne i jak je minimalizować?

Jednej metody nie ma. Oprócz poznania rynku, w takich sytuacjach przydaje się też wsparcie instytucji i agend rządowych. Jak je jednak zorganizować, aby polskie firmy otrzymywały realną pomoc na czas i bez konieczności przechodzenia przez biurokratyczną mitręgę? Jakie narzędzia i mechanizmy już funkcjonują, a jakie trzeba jeszcze stworzyć? Czy polskie firmy powinny stawiać na budowę własnych sieci lobbingowych na miejscu, czy liczyć, że wyręczy je w tym administracja?

O tym wszystkim i wielu innych ciekawych rzeczach będziemy rozmawiać w samo południe 25 stycznia w Warszawie.

Dowiedz się więcej o Forum Zmieniamy Polski Przemysł: agenda, rejestracja


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia:

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.