PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

Autor: wnp.pl (Olaf Osica)
10-01-2018 10:41 |  aktualizacja: 11-01-2018 10:48
Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

Nairobi - stolica Kenii - to regionalne centrum gospodarcze. Fot. Authentic travel / Shutterstock.com

Fot. Shutterstock.com

Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważne jest, aby polskie firmy wchodziły na rynki zagraniczne. Jest to jednak proces bardzo trudny. Wymagający zarówno zasobów ludzkich i kapitałowych, jak i wieloletniej strategii podpartej cierpliwością zarządów firm oraz gotowością do uczenia się, także na własnych błędach. O tym, jak sobie z tym radzić, będziemy rozmawiać na Forum Zmieniamy Polski Przemysł z przedstawicielami firm, którym się udało zaistnieć zagranicą.

Zaczniemy od rzeczy podstawowej: jak znaleźć rynek dla siebie. Skąd wiedzieć, że dany rynek jest obiecujący, jakie czają się na nim pułapki i jak w porę je rozpoznawać? Czym różni się Europa od Azji i Afryki? Dlaczego kultura biznesowa ma znaczenie? Gdzie warto budować długoletnią pozycję i na jakim etapie rozwoju musi być firma, aby odnieść sukces? Od jakich rynków lepiej trzymać się z dala?
Przykładów błędów, które nawet największe firmy popełniają, podejmując decyzję o ekspansji, jest bez liku. Źródłem jest np. nieznajomość zachowań klientów. Amerykański Home Depot wycofał się z Chin po tym jak uświadomił sobie, że majsterkowanie jest hobby, ale tylko na Zachodzie. W Azji majsterkowicze nie są zamożną klasą średnią, która w ten sposób urozmaica sobie czas po pracy, lecz osobami z niskimi dochodami, które swoje umiejętności sprzedają tanio na rynku.

Z kolei Walmart poniósł porażkę na niemieckim rynku, gdzie reguły prawa pracy są bezlitosne dla jego amerykańskiego modelu biznesowego. Na dodatek, niemieccy konsumenci z rozdrażnieniem reagowali na pracowników mówiących im „dzień dobry” w drzwiach sklepów i pakujących im towary przy kasie.

Polec można też na nieznajomości języka. Swego czasu Mercedes-Benz wszedł na rynek chiński pod marką „Bensi”, co oznacza „śpieszyć się, by umrzeć”. Ważny jest też kontekst kulturowy - producent obuwia Nike musiał wycofać tysiące produktów, kiedy dekoracja mająca przypominać ogień na tyłach butów przypominała arabskie słowo oznaczające Allaha.

Nie ma więc łatwych rynków, a tylko takie, o których mamy wiedzę lub o których nie wiemy wiele. A duże międzynarodowe korporacje zaliczają wpadki tak samo, jak małe i średnie firmy.

Problemem mogą być zarówno wspomniane kwestie regulacyjne - prawo pracy, pozwolenia - jak i logistyczne: słabe rozwinięte połączenia lub źle zorganizowana odprawa celna.

Ustrój państwa i polityka też mają znaczenie. Nie wszędzie reguły rynkowe ustalane przez państwo są równe dla wszystkich, a lokalna konkurencja uczciwa. Jak rozpoznać ryzyka eksportowe i inwestycyjne i jak je minimalizować?

Jednej metody nie ma. Oprócz poznania rynku, w takich sytuacjach przydaje się też wsparcie instytucji i agend rządowych. Jak je jednak zorganizować, aby polskie firmy otrzymywały realną pomoc na czas i bez konieczności przechodzenia przez biurokratyczną mitręgę? Jakie narzędzia i mechanizmy już funkcjonują, a jakie trzeba jeszcze stworzyć? Czy polskie firmy powinny stawiać na budowę własnych sieci lobbingowych na miejscu, czy liczyć, że wyręczy je w tym administracja?

O tym wszystkim i wielu innych ciekawych rzeczach będziemy rozmawiać w samo południe 25 stycznia w Warszawie.

Dowiedz się więcej o Forum Zmieniamy Polski Przemysł: agenda, rejestracja


Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 809 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

739 831 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP