PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przy ekspansji zagranicznej trzeba sprostać lokalnym realiom

wnp.pl (Jerzy Dudała) • 18-05-2018 10:27
Przy ekspansji zagranicznej trzeba sprostać lokalnym realiom
fot. Shutterstock

Polskie firmy z różnych branż realizują ekspansję na zagranicznych rynkach. Ważne, by znać tamtejsze realia i udanie pokonywać różne bariery, w tym także te natury prawnej. Każdy rynek ma inne wymagania i trzeba mieć ofertę do nich przystającą - wskazywano podczas sesji: "Ekspansja zagraniczna firm", która odbyła się 15 maja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jakub Ziółek, partner zarządzający Crido wskazał, że firmy mogą się organicznie rozwijać na rynkach zagranicznych, bądź też pójść drogą realizacji akwizycji. Dzięki akwizycji podmiotu na zagranicznym rynku zyskujemy dostęp do rynku, do klientów i uzyskujemy efekt skali. Jednak wymaga to wyłożenia większych środków finansowych.
Ważne jest zawsze zarządzanie projektem i pamiętanie o tym, że należy pokonać różne bariery, np. prawne czy podatkowe. Trzeba też połączyć działalność w Polsce z biznesem zagranicznym, aby uzyskać efekt synergii.

Walcząc o klientów za granicą trzeba znać tamtejsze uwarunkowania, kulturę, zwyczaje.

- Na rynkach zagranicznych ważne są różne niuanse - zaznaczył Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP SA. - Zatrudniamy osoby z lokalnych rynków. lokalny menedżer buduje nam lokalny team, a my wyznaczamy standardy. My mówimy, że produkujemy modę a nie ubrania. Przykładowo za granicą zawsze trzeba dobrze zaprojektować salon, żeby ludzie chcieli do niego wejść. Musi być ciepłe oświetlenie. U nas w Polsce pracują cudzoziemcy, którzy pomagają nam dobrać kolekcje pod różne rynki lokalne.

Prezes Famuru Mirosław Bendzera zaznaczył: „stosujemy zasadę - myśl globalnie, działaj lokalnie”.

- Budowaliśmy pozycję lokalnego lidera. Bez silnej pozycji lokalnej i regionalnej nie byłaby możliwa efektywna ekspansja zagraniczna - wskazywał prezes Bendzera. -  Trzeba mieć zasoby ludzkie, technologiczne i finansowe.

Prezes Famuru wskazał również, że rynki zagraniczne często mocno się od siebie różnią i trzeba im dedykować różne rozwiązania - wychodzące naprzeciw ich oczekiwaniom.
  • Polska

    Przelicz walutę
  • złoty (PLN)

  • 1 złoty (PLN)

    0,233 EUR, 0,273 USD

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia: