PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Autor: Jakub Jakóbowski
14-01-2018 12:37
Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Rynek e-commerce dla świeżych produktów w Chinach rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie

shutterstock

Zakupy świeżych artykułów spożywczych przez e-commerce to w Chinach nowy, rosnący w tempie 80% rocznie rynek. Obsługuje szukającą wygody i nowych produktów chińską klasę średnią. W ubiegłym, 2017 roku sprzedaż w tym kanale szacowana jest na 25 mld $, co odpowiada ok. 6% całości chińskiego rynku świeżych produktów spożywczych. Najczęściej kupowane towary to owoce, a także nabiał i mięso. Ponad 53% kupujących deklaruje, że sięga regularnie po zagraniczne produkty – tworzy to szansę dla polskich eksporterów.

  • w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD.
  • dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu
  • podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego.
Pierwsze chińskie platformy dedykowane świeżej żywności powstały w 2012 roku, jednak dopiero od 2015 roku segment ten stał się areną intensywnej konkurencji chińskich gigantów e-commerce Alibaba i JD, a także kilku pomniejszych graczy. Obok otwartych głównych platform (gdzie swoje sklepy mogą prowadzić zagraniczni producenci żywności), dynamicznie rozwija się rynek dedykowanych platform z żywnością. W 2016 roku Alibaba Group zainwestował 300 mln USD w rozwój portalu Yiguo. Jego główny rywal, JD, zainwestował 70 mld USD w portal Fruit Day, którego oferta w 80% składa się z importowanych owoców. Inne liczące się platformy to Womai czy BEE Quick. W żywnościowe start-upy inwestują też firmy zagraniczne, jak amerykański Amazon, czy fundusze IDG i Sequoia Capital. Rynek jest obecnie w fazie szybkiego wzrostu, przez co większość platform nadal notuje straty i utrzymuje się głównie z kolejnych rund finansowania, starając się o objęcie jak największej części rynku i rozbudowę sieci logistycznej.

rok Wielkość sprzedaży (RMB) Wielkość sprzedaży w USD (kurs 31.12.2017) Tempo wzrostu r/r (%) Udział w całości sprzedaży żywności (%)  
2015 49,7 7,61 80,8 3,4  
2016 90,4 13,85 82 4,8  
2017* 137,8 21,1 70 6,1  
2018* 236,5 36,23 53 7,0  

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 947 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

736 248 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP