Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Jakub Jakóbowski • 14-01-2018 12:37
Swieże tylko przez internet. Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych

Rynek e-commerce dla świeżych produktów w Chinach rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie

shutterstock

Zakupy świeżych artykułów spożywczych przez e-commerce to w Chinach nowy, rosnący w tempie 80% rocznie rynek. Obsługuje szukającą wygody i nowych produktów chińską klasę średnią. W ubiegłym, 2017 roku sprzedaż w tym kanale szacowana jest na 25 mld $, co odpowiada ok. 6% całości chińskiego rynku świeżych produktów spożywczych. Najczęściej kupowane towary to owoce, a także nabiał i mięso. Ponad 53% kupujących deklaruje, że sięga regularnie po zagraniczne produkty – tworzy to szansę dla polskich eksporterów.

  • w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD.
  • dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu
  • podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego.
Pierwsze chińskie platformy dedykowane świeżej żywności powstały w 2012 roku, jednak dopiero od 2015 roku segment ten stał się areną intensywnej konkurencji chińskich gigantów e-commerce Alibaba i JD, a także kilku pomniejszych graczy. Obok otwartych głównych platform (gdzie swoje sklepy mogą prowadzić zagraniczni producenci żywności), dynamicznie rozwija się rynek dedykowanych platform z żywnością. W 2016 roku Alibaba Group zainwestował 300 mln USD w rozwój portalu Yiguo. Jego główny rywal, JD, zainwestował 70 mld USD w portal Fruit Day, którego oferta w 80% składa się z importowanych owoców. Inne liczące się platformy to Womai czy BEE Quick. W żywnościowe start-upy inwestują też firmy zagraniczne, jak amerykański Amazon, czy fundusze IDG i Sequoia Capital. Rynek jest obecnie w fazie szybkiego wzrostu, przez co większość platform nadal notuje straty i utrzymuje się głównie z kolejnych rund finansowania, starając się o objęcie jak największej części rynku i rozbudowę sieci logistycznej.

rok Wielkość sprzedaży (RMB) Wielkość sprzedaży w USD (kurs 31.12.2017) Tempo wzrostu r/r (%) Udział w całości sprzedaży żywności (%)  
2015 49,7 7,61 80,8 3,4  
2016 90,4 13,85 82 4,8  
2017* 137,8 21,1 70 6,1  
2018* 236,5 36,23 53 7,0  

Sprzedaż świeżej żywności w kanale e-commerce, Chiny, w mld RMB
*szacunki, źródło: iResearch

Jak podbić nie tylko chiński rynek: Nie ma łatwych rynków zagranicznych, ale są metody, żeby na nie wejść

Wedle iResarch w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD. Wedle iResearch, do najpopularniejszych kategorii zakupowych należą owoce (72% kupujących), nabiał (49%), mięso (46,7%), owoce morza (46,3%), jaja (24.9%) i warzywa (23,7%). Produkty obejmują różne półki cenowe, dla przykładu na platformie Yiguo ceny importowanych jabłek wahają się pomiędzy 19 a 88 juanów (10 – 46 zł). Popularne w Chinach są również paczki z mieszanką owoców przeznaczone na prezent, które sprzedawane są przez Internet w cenach od 200 do nawet 700 juanów (100 – 350 zł).

Po stronie konsumentów, głównym motywem przy zakupach świeżej żywności przez Internet jest  wygoda i oszczędność czasu (65.5% respondentów w badaniu iResearch), niższe niż w kanale tradycyjnym ceny (59.8%), większe zróżnicowanie oferty (44%) oraz możliwość zakupu importowanej żywności (38%). Z kanału tego korzystają Chińczycy wyższym wykształceniem (ponad 60%), najczęściej pracownicy biurowi i studenci, o zarobkach z przedziału 3 000 – 10 000 juanów (ok. 70% ankietowanych). Dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu, a ok. 20% częściej niż raz w tygodniu. Geograficznie dominują konsumenci z bogatych miast i prowincji nadmorskich jak Pekin czy Guangdong, ale na znaczeniu zyskują także szybko rosnące prowincje wewnętrzne jak Hebei, Henan czy Anhui.

Podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego. Logistyka towarów chłodzonych jest w Chinach stosunkowo nisko rozwinięta. Wedle iResearch, łańcuch chłodniczy dla owoców morza pokrywał w 2015 roku około 41% konsumentów, dla owoców jest to 22%, a mięsa 34%. Spośród wiodących platform sprzedażowych zdecydowana większość rozwija własne rozwiązania logistyczne łańcucha chłodniczego, na czym starają się budować swoją przewagę konkurencyjną. W celu obsługi rynku zawiązany został sojusz firm logistycznych Cainiao, działający na pięciu chińskich rynkach regionalnych. Platformy sprzedażowe oferują zwykle trzy opcje dostaw: tego samego dnia (nawet w 2 godz.), następnego dnia lub 2 dni później. Jednym z najszybciej rozwijających się modeli jest tzw. O2O (online to offline), w którym klienci samodzielnie odbierają zakupiony i przygotowany towar w wyznaczonym miejscu.

Ponad 53% chińskich użytkowników omawianych platform e-commerce deklaruje regularne zakupy świeżej żywności z importu. Współpraca z nowymi, szybko rosnącymi platformami spożywczymi tworzy szansę dla polskich eksporterów, w szczególności owoców, nabiału i mięsa. W branży widoczny jest trend rozwijania działalności wzdłuż całego łańcucha wartości przez poszczególne platformy sprzedażowe. Coraz częściej działają one bez pośredników i importerów, kontaktując się bezpośrednio z dostawcami i dużymi spółdzielniami spożywczymi za granicą.

Obecnie portal Yiguo importuje żywność z 23 krajów. Coraz częściej dokonują też inwestycji produkcyjnych, np. koncern Alibaba uruchomił regularne połączenia lotnicze z Nowej Zelandii, dostarczające chińskim konsumentom świeże mleko z należących do Chińczyków zagranicznych farm Milk NZ (w cenie nawet 40 zł za litr). Włączenie w chińskie łańcuchy dostaw wymaga jednak zachowania wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa produktów, niezwykle ważnych dla chińskich konsumentów. Niezbędna jest również gotowość do realizacji stosunkowo dużych partii dostaw.
  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,547 złoty (PLN)

    0,130 EUR, 0,158 USD

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

Kalkulator walutowy

  • Przelicz na:

  • Kurs z dnia: