PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Airbus opracowuje nowy instrument LIDAR

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
20-02-2017 11:38
Airbus opracowuje nowy instrument LIDAR
fot. Fotolia

Airbus Defence and Space, druga co do wielkości na świecie spółka z branży kosmicznej, podpisała z Niemiecką Agencją Kosmiczną (DLR) umowę na przeprowadzenie prac rozwojowych i budowę komponentów, które będą jej wkładem w budowę niemiecko-francuskiego satelity obserwacji Ziemi - MERLIN.

Powstaje on w oparciu o wcześniejszą umowę DLR oraz francuskiej agencji kosmicznej - Centre National d’Etudes Spatiales (CNES).
MERLIN (Methane Remote sensing Lidar missioN) dokona pomiaru zawartości metanu w atmosferze Ziemi, co pozwoli lepiej poznać zjawisko globalnego ocieplenia.

Począwszy od 2021 roku satelita ten będzie stosować instrument LIDAR (Light Detecting and Ranging) służący do monitorowania zawartości metanu w atmosferze ziemskiej na wysokości ok. 500 km. Ponadto ma pomóc wykonać pierwszą w dziejach globalną mapę stężenia metanu, istotnego dla występowania efektu cieplarnianego gazu.

Wysoce precyzyjny globalny pomiar oraz odwzorowanie stężenia metanu w atmosferze jest możliwe tylko z kosmosu, gdyż wymaga stałej obserwacji dużych powierzchni. Obserwacja najważniejszych obszarów, jak tropikalne mokradła, lasy deszczowe i region subarktyczny, są bardzo trudne bez udziału satelitów.

Dotychczas stężenie metanu w atmosferze mierzono z satelitów obserwacji Ziemi wykorzystujących jedynie instrumenty „pasywne”. Wykorzystują one światło słoneczne rozproszone po powierzchni Ziemi, ustalając zawartości gazów śladowych (jak metan) w atmosferze.

Ich działanie zależne jest jednak od światła dziennego i przynosi optymalne rezultaty tylko przy bezchmurnym niebie.

Tymczasem MERLIN, wyposażony w „aktywny” instrument LIDAR, ma mocowane na pokładzie źródło światła (laser) i jest w stanie tym samym dokonywać pomiaru nocą, nawet przez cieńsze rodzaje chmur typu cirrus.

Instrument ten memituje dwa krótkie impulsy świetlne o dwóch nieznacznie różnych długościach fali. Ponieważ jedna z długości jest pochłaniana przez metan, a druga nie, różnicę pomiędzy dwoma wstecznie rozproszonymi sygnałami można zmierzyć i tym samym z niespotykaną wcześniej precyzją ustalić stężenie metanu.

Głównym wykonawcą branżowym dzisiejszej umowy po stronie niemieckiej jest Airbus w Ottobrunn pod Monachium. Dla DLR opracuje koncepcję ładunku użytecznego i segmentu kontroli naziemnej ładunku użytecznego.

Jako główny wykonawca branżowy dla CNES, Airbus w Tuluzie odpowiada za realizację całości systemu, platformy dla satelity oraz integracji instrumentu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE ()

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


46 062 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP