PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Blisko 59 proc. polskich firm MŚP wprowadziło w zeszłym roku innowacje

Autor: WNP.PL (PA)
08-05-2017 15:15
Blisko 59 proc. polskich firm MŚP wprowadziło w zeszłym roku innowacje
Fot. Shutterstock

W minionym roku w 59 proc. polskich małych i średnich firm z sektora przemysłowego wdrożono innowację - wynika z badania „Smart Industry Polska 2017", zrealizowanego przez firmę Siemens we współpracy z Ministerstwem Rozwoju.

badanie miało odpowiedzieć na pytanie, czy jesteśmy przygotowani na kolejna falę zmian w ramach postępującej rewolucji przemysłowej. Jak ocenia Tomasz Haiduk, dyrektor branż przemysłowych, członek zarządu Siemens w Polsce, najważniejszy wniosek płynący z badania jest taki, że bez budowy kapitału ludzkiego małym i średnim firmom będzie trudno wejść na kolejny poziom rewolucji przemysłowej.
- Pośród wielu branż w Polsce, które obecnie znajdują się na fali wzrostowej należy wyróżnić motoryzacyjną. Powstało w niej wiele firm zakładanych zazwyczaj przez ludzi młodych, które wyspecjalizowały się w tworzeniu urządzeń przeznaczonych do produkcji krótkich serii lub nawet pojedynczych części samochodowych. Przedsiębiorstwa te nie są już startupami, są małymi firmami inżynierskimi, które wykorzystały swoją szansę zaistnienia na rynku. Duże koncerny działające w branży zajmują się zwykle dostarczaniem rozwiązań na rynek masowy. Wejście małych firm z Polski w tę niszę zrewolucjonizowało rynek poddostawców. W krótkim czasie polskie zakłady produkcyjne wyrobiły sobie znaczącą pozycję w branży. Współpracujemy z około setką takich firm - mówi Tomasz Haiduk.

Jak wynika z badania, 37 proc. innowacji w małych i średnich firmach powstało z inspiracji samych pracowników tych firm. - Niepokojące jest, że tylko 13,7 proc. firm wskazało na współpracę z ośrodkami naukowymi, a 6,3 proc. na bezpośredni zakup licencji czy technologii, co prawdopodobnie wynika z bariery finansowej - uważa Tomasz Haiduk.

Wśród barier we wprowadzaniu innowacji przedsiębiorcy wymieniali trudności formalne i urzędowe (40 proc. wskazań), ograniczone możliwości finansowania (34 proc.), brak dostępu do wykwalifikowanych kadr (32 proc.) oraz obawę przed ryzykiem braku zwrotu z inwestycji (32 proc.).

Respondenci, którzy wskazywali jako barierę we wprowadzaniu nowych technologii brak zachęt ze strony państwa, zapytani o swoje oczekiwania dotyczące czynników, które zmotywowałyby ich do modernizacji i innowacji, prawie w połowie (47 proc.) opowiedzieli się za tym, by pomoc ta miała wymierny, finansowy charakter.

Wśród obszarów, w które w pierwszej kolejności małe firmy chciałyby inwestować, dominuje automatyzacja i robotyzacja produkcji. - Może się jednak okazać, że zmieni się model prowadzenia biznesu i to w dłuższej perspektywie nie wystarczy - przestrzega Tomasz Haiduk.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 196 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.