PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Cyfryzacja przemysłu to wcale nie odległa przyszłość

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
27-01-2017 10:23
Cyfryzacja przemysłu to wcale nie odległa przyszłość
Fot. Shutterstock.com

Pod względem stosowania rozwiązań składających się na Przemysł 4.0 polskie przedsiębiorstwa znajdują się dopiero na początku drogi. Obecnie tylko 6 proc. przedsiębiorstw w Polsce deklaruje rozpoczęcie procesu transformacji. Wiele wskazuje jednak na to, że w ciągu najbliższych kilku lat ten obraz może ulec diametralnej zmianie.

Jak wynika z badań firmy Astor, Polska jest jeszcze głęboko w przemyśle 3.0 (podstawowa automatyzacja) - 65 proc., a spory obszar to wręcz przemysł 1.0 (produkcja manualna) - 14 proc. 76 proc. polskich fabryk jest częściowo zautomatyzowanych, 15 proc. w pełni zautomatyzowanych, a jedynie 6 proc. z nich wprowadza Przemysł 4.0.
Ten zyskujący ostatnio zawrotną popularność termin pojawił się po raz pierwszy zaledwie kilka lat temu na rynku niemieckim, a odnosi się do wprowadzenia na szeroką skalę cyfryzacji do fabryk i instalacji przemysłowych. Celem jest zwiększenie konkurencyjności szczególnie względem gospodarek o niskim koszcie pracy. Przewidywane przez PwC korzyści to wzrost przychodów o 2,9 proc. i obniżenie kosztów o 3,6 proc. w skali roku przez następne 5 lat. Możliwe to będzie przez skrócenie czasu przygotowania wyrobu do produkcji (wykorzystując metody symulacyjne np. wirtualne prototypowanie), zwiększenie efektywności energetycznej i materiałowej procesu (optymalizacja w oparciu o uczenie maszynowe), dzięki interakcji z klientami szybkie dostosowanie produktów do ich potrzeb, masową produkcję zindywidualizowaną, a dzięki internetowi rzeczy rozszerzenie koncepcji produktu na produkt jako usługę - poprzez wzbogacanie produktów usługami proaktywnego monitorowania i utrzymania.

Cyfryzacja zmienia proces produkcji z jednokierunkowego liniowego, od prac badawczo-rozwojowych po dostawę do klienta, na skoncentrowany na kliencie, zapewniający interakcję na każdym etapie wytwarzania wartości. Przy okazji redefiniowane są procesy wokół czterech głównych filarów: optymalizacji procesów i modeli biznesowych, transformacji produktu, zaangażowania klientów, wsparcia pracowników.

Bogaci w dane, ale ubodzy w wiedzę

- Patrząc z perspektywy Microsoft i polskich klientów, pierwszym obszarem gdzie na polskim rynku istnieje szczególnie silna potrzeba zmiany jest pełne wykorzystanie danych posiadanych przez firmy przemysłowe. Jesteśmy bogaci w dane, ale ubodzy w wiedzę i rolą zaawansowanej analityki stanowiącej trzon transformacji cyfrowej i przemysłu 4.0 jest dostarczyć wiedzę w oparciu o dane. Istniejące systemy automatyki przemysłowej są bardzo często odseparowane i wydzielone od działalności operacyjnej, to wielki niezrealizowany jeszcze potencjał wzrostu. Barierą są dystans do chmury i brak kultury cyfrowej, np. niechęć do dzielenia się wiedzą wewnątrz organizacji, informatyka często jest jeszcze traktowana jako narządzie kontroli, a nie wsparcia pracowników, stąd pewne procesy nie przebiegają tak sprawnie jakby mogły - mówi Michał Kaczurba, dyrektor rozwiązań dla sektora energetycznego i przemysłowego Microsoft w Polsce.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.