PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

E-administracja w polskich urzędach: dlaczego wciąż pozostawia dużo do życzenia?

Autor: PortalSamorzadowy.pl
15-06-2017 14:40
E-administracja w polskich urzędach: dlaczego wciąż pozostawia dużo do życzenia?
Fot. Shutterstock

Polakom nie brakuje kompetencji cyfrowych – większość z nas żyje za pan brat ze smartfonami i chętnie korzysta z usług e-commerce. Gdzie leży więc przyczyna niepowodzeń różnych działań z zakresu e-administracji? Na to pytanie odpowiadali uczestnicy dyskusji podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Eksperci i przedstawiciele branży teleinformatycznej zwracają uwagę, że wiele rozwiązań z zakresu e-administracji w Polsce powstaje na zasadzie: „zbudujmy system, później zastanowimy się, kto z niego skorzysta”.
Przeszkodą we wdrażaniu skutecznych rozwiązań z zakresu cyfrowej administracji może być słabe przygotowanie urzędów do dużych projektów. Niektórzy wskazują też na niski poziom infrastruktury teleinformatycznej w Polsce.

Coraz rzadziej mówi się natomiast o zamykaniu się urzędników na nowe technologie. Ci coraz chętniej otwierają się na e-administrację, bo wiedzą, że dobrze to wpływa na ich wizerunek.

Jednym z często podnoszonych argumentów w kontekście barier dla skutecznej e-administracji jest to, że urzędnikom brakuje kompetencji cyfrowych. Z takim poglądem nie zgadza się jednak Marcin Giżycki, wiceprezes zarządu w ING Banku Śląskim.

- Nie zgodzę się, że Polacy nie mają kompetencji cyfrowych. Nie mam tu na myśli tylko urzędników. Wystarczy spojrzeć w statystyki, ale nie te, które mówią, ile osób korzysta z e-usług administracji, bo tym usługom wciąż wiele brakuje do doskonałości, ale ile osób korzysta w ogóle z usług cyfrowych, czyli np. banków, e-booków i tak dalej. Pod tym względem nie widzę przepaści w porównaniu z innymi krajami europejskimi – zaznacza Giżycki.

Zdanie podziela Paweł Jakubik, członek zarządu w firmie Microsoft: - Mamy dzisiaj bardzo szeroki rozwój usług e-commerce. 23 proc. Polaków zaczęło w 2016 roku robić zakupy internetowe. Oczywiście dalej w transakcjach przodują przelewy online - zaznacza.

Zdaniem Jakubika, budując cyfrowe państwo, nie można liczyć, że to będzie działanie krótkoterminowe, bo tutaj wchodzi w grę kwestia zmiany nawyków.

- Na razie Polak jest przyzwyczajony do załatwiania spraw analogowo, ale mam receptę, jak to zmienić – mówi Jakubik. – Mój ulubiony przykład to Estonia, kraj o porównywalnej wielkości do Warszawy. Tam prawie 90 proc. usług administracji jest cyfrowa. W ciągu kilku lat zmieniono nawyki mieszkańców, ale w tym celu zrobiono kampanię rządową z udziałem mediów, która tłumaczyła, jak użytkować usługi w sądach, urzędach skarbowych itd. – tłumaczy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 767 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP