PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Fast Data ważniejsza od Big Data

Autor: wnp.pl (WGK)
22-12-2016 06:51
Fast Data ważniejsza od Big Data
Fot. Shutterstock.com

W tym roku światowe wydatki firm na rozwiązania Big Data wyniosą 130 mld dolarów, jednak w Polsce zaledwie 8 proc. firm analizuje ogromne zbiory danych – wynika z analiz firmy IDC. Dużo przedsiębiorstw nie jest jeszcze gotowych na zaawansowaną analitykę – według raportu Capgemini Big & Fast Data jedynie 27 proc. badanych przedsiębiorstw uznało wdrożone projekty Big Data za udane.

Trudna sytuacja w segmencie analityki wynika z tego, że firmy przetwarzają nieaktualne informacje. Obecnie ponad 60 proc. przechowywanych danych stanowią kopie przestarzałych rekordów. Tymczasem decyzje, niezależnie od branży, muszą być podejmowane w czasie rzeczywistym: firma odzieżowa powinna wiedzieć w jakim tempie sprzedaje się jej najnowsza kolekcja, pracownicy opieki zdrowotnej muszą możliwe najszybciej zidentyfikować ognisko choroby zakaźnej, by zapobiec jej dalszemu rozprzestrzenianiu, banki powinny na bieżąco śledzić sytuację geopolityczną, by trafnie podejmować działania inwestycyjne w skali makro, natomiast przedsiębiorstwo produkcyjne dzięki odpowiednio szybkiemu wykryciu wady zareagować w mgnieniu oka tak, by kolejny produkt trafiający na taśmę montażową był jej pozbawiony. Do tego potrzebne są jak najświeższe dane. 

Najważniejsze są świeże dane

Największe korporacje zdają się mieć tego świadomość, czego przykład może stanowić handlowy gigant – sieć sklepów Walmart, zatrudniająca obecnie ponad 2 mln pracowników. Analitycy danych firmy podjęli ostatnio decyzję, że będą brali pod uwagę jedynie informacje wygenerowane maksymalnie kilka tygodni temu – wszystkie starsze i tzw. historyczne dane, ich zdaniem, nie mają żadnej wartości dla przygotowywania prognoz rynkowych i planowania działalności operacyjnej.

– To dobra decyzja, bo przechowywanie danych kosztuje. Z naszych analiz wynika, że utrzymanie we własnym zakresie 3 szaf serwerowych na przestrzeni 20 lat oznacza wydatki na poziomie 36,6 mln zł. Kolokacja będzie w tym przypadku wprawdzie o niemal 20 mln tańsza, ale koszty można jeszcze bardziej ograniczyć, rezygnując z utrzymania i przetwarzania nieprzydatnych danych – zwraca uwagę Robert Mikołajski z Atmana.

Podobnie jak Walmart do kwestii analityki podchodzi sektor finansowy – HDFC Bank czy OCBC Bank dobierają ofertę i specjalne promocje pod kątem stylu życia i aktualnych wydarzeń zaczerpniętych bezpośrednio z życia klientów, którymi ci dzielą się w mediach społecznościowych. Aktywni użytkownicy social media udostępniają nawet kilkadziesiąt postów dziennie, analitycy muszą więc szybko pozyskać istotne dla nich informacje i zrobić z nich użytek, zanim te znikną w gąszczu pozostałych danych. American Express dokonuje bieżącej analizy operacji finansowych swoich klientów z uwzględnieniem aż 115 zmiennych, by możliwie dokładnie przewidzieć moment ich rezygnacji. Dzięki temu jest w stanie zidentyfikować 24 proc. kont, które prawdopodobnie zostaną zamknięte w ciągu najbliższych czterech miesięcy i podjąć wobec ich właścicieli działania zapobiegające takiej decyzji.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP