PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Grupa OLX wprowadza system BI w chmurze

Autor: wnp.pl (PA)
31-01-2017 16:01
Grupa OLX wprowadza system BI w chmurze
Fot. Fotolia

Grupa serwisów OLX, Otomoto i Otodom wykorzystuje technologię Microsoft, w tym chmurę publiczną Microsoft Azure, do budowy kompleksowego systemu Business Intelligence.

Grupa OLX należąca do globalnego koncernu Naspers to trzy największe w Polsce serwisy ogłoszeniowe:  OLX, Otomoto, Otodom. Dziesiątki milionów użytkowników generują setki milionów wizyt i miliardy odsłon rocznie. Dodając do tego kilkadziesiąt różnorodnych źródeł danych, cała grupa dysponuje gigantycznymi zasobami informacyjnymi. Architektura systemu BI została oparta na chmurze publicznej Microsoft Azure. Decyzja była podyktowana przede wszystkim możliwościami chmury w zakresie wysokiej skalowalności, zapewniającej elastyczny dostęp do mocy obliczeniowej, możliwość tworzenia środowisk analitycznych oraz dostęp do rozwiązań klasy Big Data oraz machine learning.
Serwisy ogłoszeniowe Naspersa w Polsce generują ogromne ilości danych. Dane te pochodzą łącznie z kilkudziesięciu źródeł i agregują się do kilkunastu terabajtów.

Firma  zwróciła szczególną uwagę na konieczność stworzenia przyjaznego użytkownikom rozwiązania BI, które pozwalałoby im na analizę skali i jakości ruchu w serwisach. Potrzebny był jeden system, który z jednej strony da pełny obraz sytuacji, a z drugiej pozwoli na dogłębną analizę wybranych wskaźników. - Zespół Business Intelligence odpowiada przede wszystkim za filtrowanie, agregowanie i udostępnianie danych. Oprócz tego, przetwarzamy dane na informacje o znaczeniu taktycznym, operacyjnym i strategicznym. Odpowiadamy również za nadanie tej informacji kontekstu biznesowego. Dzięki temu lepiej rozumiemy naszych użytkowników i możemy odpowiadać na ich potrzeby - mówi Jakub Wojtakajtis, szef Business Intelligence w Naspers Classifieds Europe.

Podstawowym wyzwaniem projektu utworzenia nowego systemu BI było zebranie i zintegrowanie danych z wielu rozproszonych źródeł. Warunkiem wysokiej sprawności systemu była automatyzacja przetwarzania danych z różnych obszarów, takich jak sprzedaż, marketing, finanse oraz produkt.

Projekt został zrealizowany w bardzo krótkim czasie. Techniczna weryfikacja technologii i zaproponowanie architektury rozwiązania trwały zaledwie miesiąc. Uruchomienie pełnej hurtowni danych w chmurze Azure z dedykowaną warstwą raportową trwało trzy miesiące. W ostatnim etapie przygotowano pulpity menedżerskie i wdrożono self-service BI oraz Microsoft Power BI.

- W e-commerce czas płynie kilkukrotnie szybciej niż w innych branżach. Konsumenci oczekują reakcji nawet nie w ciągu minut, ale sekund. Projekty, które zwykle zajmują miesiące, tutaj są realizowane w ciągu dni, najwyżej tygodni - mówi Jakub Wojtakajtis.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP