PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kłopoty Facebooka z rosyjskimi reklamami. Zuckerberg stanie przed Kongresem?

Autor: wnp.pl/PAP
20-09-2017 11:34 |  aktualizacja: 20-09-2017 12:04
Kłopoty Facebooka z rosyjskimi reklamami. Zuckerberg stanie przed Kongresem?

Serwis Marka Zuckerberga na razie odmawia, tłumacząc decyzję trwającym dochodzeniem w sprawie.

Fot. Shutterstock

Facebook, który niedawno potwierdził obecność rosyjskich kampanii reklamowych w serwisie, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za umożliwienie zewnętrznemu aktorowi wpływania na opinię publiczną w USA podczas kampanii przed wyborami prezydenckimi w 2016 r.

  • Facebook w 2016 roku publikował reklamy, które były częścią rosyjskiej kampanii informacyjnej, mającej na celu promocję treści dzielących opinię publiczną.
  • Kampania kosztowała ponad 100 tys. dolarów.
  • Spekuluje się, że Mark Zuckerberg - szef Facebooka - będzie zmuszony odpowiadać w sprawie przed Kongresem.
Choć serwis społecznościowy podjął już współpracę z organami śledczymi Stanów Zjednoczonych w celu wyjaśnienia sprawy, krytycy Facebooka wskazują, że koncern musi również podjąć współpracę z użytkownikami i poinformować ich, w jaki sposób wywierano na nich wpływ poprzez zamieszczane w serwisie treści.

Według źródeł cytowanych przez Associated Press, spekuluje się, że Mark Zuckerberg - szef Facebooka - będzie zmuszony odpowiadać w sprawie przed Kongresem. Wysłuchanie może prowadzić do zmian w prawie obejmującym działanie firm w rodzaju społecznościowego giganta.

Trevor Potter, były kierownik Federalnej Komisji Wyborczej, chce zmusić Facebooka do upublicznienia treści reklam, które stanowiły część rosyjskiej kampanii informacyjnej. Serwis Marka Zuckerberga na razie odmawia, tłumacząc decyzję trwającym dochodzeniem w sprawie. Reklamy, jak i inne treści dostarczone zostały Robertowi Muellerowi, prokuratorowi, który nadzoruje śledztwo w sprawie potencjalnego wpływu rosyjskich operacji informacyjnych na wyniki zeszłorocznych wyborów prezydenckich w USA.

Według Jonathana Albrighta - który w 2016 opublikował raport dotyczący rozprzestrzeniania się fałszywych informacji w internecie i przeanalizował metody, jakimi posługują się strony rozsiewające propagandę, by definiować grupy odbiorców i docierać do jak najszerszych kręgów - Facebook wraz z innymi firmami tego typu może stanąć przed ogromnym wyzwaniem.

- Nie ma drugiej firmy na świecie, która byłaby w stanie dać dostęp do informacji o tak wielu realnie istniejących ludziach, jak Facebook - dodaje.

Facebook postrzega siebie jako platformę do komunikacji internetowej, jednakże coraz częściej traktowany jest również jako koncern medialny. Według badań, coraz więcej użytkowników traktuje serwis jako podstawowe źródło informacji.

W prawie Stanów Zjednoczonych już istnieją zapisy, które zakazują obcokrajowcom wydawania środków pieniężnych w związku z kampaniami politycznymi i wyborami na poziomie federalnym. Zakaz nie dotyczy tylko mediów społecznościowych, ale tego rodzaju inwestycji w ogóle.

- W praktyce bardzo trudno jest wyregulować zawartość treści w internecie w taki sposób, by wykluczyć możliwość zewnętrznego wpływu na zjawiska polityczne w kraju - mówi Nathaniel Persily, profesor prawa ze Stanfordu, dodając, że w procesie tym może pomóc wykorzystanie sztucznej inteligencji i algorytmów uczących się, by oznaczać treści reklam związane z wyborami, które łamią zasady korzystania z serwisu oraz obowiązujące prawo.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 056 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP