PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nie każdy zbuduje w 10 lat nowego Google’a

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
24-11-2016 06:33
Nie każdy zbuduje w 10 lat nowego Google’a
Fot. Shutterstock.com

Polskie start-upy nadrabiają zapóźnienie innowacyjne i wiele z nich może już z powodzeniem konkurować ze swoimi europejskimi odpowiednikami - mówi w rozmowie z wnp.pl Jakub Miller, prezes InnoEnergy Poland Plus.

Jak wypadają polskie start-upy działające w sektorze energii na tle europejskich? Na konferencji The Business Booster 2016 jest dość znaczna polska reprezentacja.

- Pod względem ilościowym trzymamy równy europejski poziom. W Europie działa sześć biur Innonergy i mniej więcej jedna szósta z około 150 innowacyjnych projektów prezentowanych na konferencji w Barcelonie reprezentuje nasze biuro, przy zastrzeżeniu, że jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za Polskę, ale za 12 krajów naszego regionu. Natomiast około jednej dziesiątej wszystkich prezentowanych projektów pochodzi konkretnie z Polski.

A jak to wygląda pod względem jakościowym?

- Nie da się ukryć, że gdy zaczynaliśmy w 2010 roku, poziom świadomości czym w ogóle jest start-up był w Polsce dopiero raczkujący. Nie da się tego zapóźnienia (tzw. innovation gap) nadrobić w rok-dwa, ale niewątpliwie jakość naszych start-upów dynamicznie rośnie i wiele z nich potrafi już konkurować z europejskimi firmami. Wiadomo natomiast, że trzeba mierzyć siły na zamiary. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy jest w stanie w 10 lat stworzyć nowego Google’a.

W jakich obszarach energetyki widzi pan największy potencjał?

- Z naszych obserwacji wynika, że największe prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu jest tam, gdzie znane już wcześniej rozwiązania z innych obszarów, na przykład telekomunikacji, wprowadzane są do sektora energii. Najczęściej te rozwiązania wiążą się w jakiś sposób z branżą IT. Natomiast z punktu widzenia technologicznego głównym motorem rozwoju w Europie są regulacje dlatego bardzo trudno zidentyfikować obszar o największym potencjale. Przygotowujemy się na różne scenariusze i inwestujemy w przedsięwzięcia z różnych dziedzin energii.

Czy wśród tych podmiotów są już firmy, które nie tylko chłoną inwestycje, ale zaczęły przynosić przychody?

- Jak najbardziej. Choćby firma MetalERG z Oławy, która sprzedaje kotły do spalania słomy. Ze swoim najnowszym rozwiązaniem musi ona teraz wejść na wyższy poziom optymalizacji kosztów produkcji, aby nie wytwarzać 10 sztuk urządzenia rocznie, tylko na przykład 100, 500 czy nawet 1000, w zależności od zapotrzebowania.

Kilka innych spółek jest na etapie bardzo biskim komercjalizacji, na przykład spółka EC Systems, oferująca monitoring pracy morskich farm wiatrowych, który dzięki systemowi sensorów jest w stanie przewidzieć uszkodzenia czy awarie turbin.

Co jest szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju start-upów w sektorze energii?

- To kwestia zmiany mentalnej, wyjścia poza polski rynek. Funkcjonuje na nim wiele małych i średnich firm, wyspecjalizowanych w usługach dla dużych koncernów. Mają swoje doświadczenie, know-how, brakuje im natomiast umiejętności pełnego wykorzystania posiadanych już zasobów i wiedzy żeby wejść na kolejny poziom i stworzyć własną markę, co da im możliwość czerpania wyższych zysków w przyszłości, a nie bycia jedynie poddostawcami dużych firm.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP