PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Nowy biznes nośnikiem innowacji

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
14-04-2016 11:28
Nowy biznes nośnikiem innowacji
Fot. Fotolia

W zakresie wspierania młodych firm, będącym źródłem innowacji i kreatywnego spojrzenia na gospodarkę, wciąż brakuje nam do Zachodu. Z drugiej strony mamy do zaproponowania własne unikalne rozwiązania, które mogą przynieść oczekiwany sukces. Tematy te znajdą się w centrum zainteresowania uczestników VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Pewnym stereotypem jest, że innowacyjność musi się wiązać z nowymi technologiami i młodymi ludźmi w wieku 18-24 lata. Dość powiedzieć, że twórca amerykańskiej rewolucji łupkowej miał 86 lat w momencie jej zapoczątkowania - mówi w rozmowie z wnp.pl Marek Rosiński, partner zarządzający firmy Baker & McKenzie.
Innowacyjność to tak naprawdę elastyczność i umiejętność zarządzania zmianą, która nie musi się wiązać ani z młodym wiekiem, ani tzw. nowymi technologiami, ani ze zjawiskami typu start-up. - Aczkolwiek niewątpliwie jest to ciekawy, choć nie jedyny, element większej całości - uważa Marek Rosiński.

Prof. Ryszard Pregiel, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, zastanawia się wręcz, czy nie kładziemy w Polsce zbyt dużego nacisku na rozwój start-upów. - Start-upy to bardzo cenne narzędzie budowania nowego przemysłu, ale nigdzie w Europie nie są motorem rozwoju przemysłu i podstawowym źródłem przemian technologicznych, bo to wymaga kapitału, laboratoriów i ekspertów, którymi dysponują duże firmy - mówi.

- Dostrzegam w Polsce pewną niecierpliwość. Wszyscy chcieliby pstryknąć palcami i sprawić, żebyśmy nagle zawojowali świat za sprawą przedsiębiorstw na miarę Google’a, Facebooka czy Netfliksa. Tymczasem ekosystem wspierający innowacyjność się dopiero tworzy i to zabiera czas, ale sytuacja się poprawia, z każdym rokiem jest coraz lepiej - mówi Marek Rosiński.

Brakuje aniołów biznesu

Pozytywną, unikalną cechą polskiego systemu jest potężny strumień pieniędzy z Unii Europejskiej na stymulowanie innowacyjności, a także zdecentralizowany system wspierania oraz rozwiązanie, które zaczyna coraz lepiej funkcjonować, czyli fundusze publiczno-prywatne, w których 80 proc. środków wykłada podmiot publiczny, a 20 proc. prywatni inwestorzy, którzy jednocześnie sami decydują na co te środki mają zostać przeznaczone. Takie programy są praktyczne, bo nastawione na projekty, które rzeczywiście sprawdzą się w biznesie i znajdą zastosowanie na rynku.

Prof. Ryszard Pregiel jest zdania, że pod względem wspierania start-upów podążamy podobną drogą jak Europa i świat, z jednym wyjątkiem. - Ciągle zbyt mało jest w Polsce tzw. aniołów biznesu, czyli zamożnych ludzi, dla których potencjalna strata 1-2 mln zł nie stanowi wielkiego problemu. W USA jest wielu inwestorów chętnych do finansowania start-upów nawet jeśli nie do końca wierzą w ich sukces. W Polsce jest ich znacznie mniej. Dlatego z reguły pieniądze idą na przedsięwzięcia nie z „pierwszej półki ryzyka”, na projekty będące zupełną nowością, których nikt jeszcze nie przetestował, tylko na te możliwie najpewniejsze z rynkowego punktu widzenia - przekonuje.

KOMENTARZE (2)

KOMENTARZE (2)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 243 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

590 855 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.