PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pora na strategię dla przemysłu kosmicznego

Autor: wnp.pl (Wojciech Kwinta)
23-05-2016 22:51

Przemysł kosmiczny to potencjalnie lukratywny biznes w dłuższym okresie przynoszący zyski, nową wiedzę i kompetencje. Wciąż jednak nie mamy ani strategii, ani programu kosmicznego.

O problemach polskiego przemysłu kosmicznego dyskutowano podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w sesji „Przemysł kosmiczny”.
Nie ulega wątpliwości, że każdy rozwinięty kraj rozumie, jaki impuls innowacyjny daje działalność w zakresie technologii kosmicznych. W Polsce branża raczkuje, ale mamy nadzieję na szybki rozwój. Tym bardziej, że posiadamy już pewne doświadczenia z dawnych lat i grono doskonałych inżynierów. Pora wykorzystać szansę, tym bardziej, że od wejścia Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) upłynęło już niemal cztery lata.

Jak wygląda globalny przemysł kosmiczny?

- W 2015 r. światowe nakłady na przemysł kosmiczny sięgnęły 50 mld euro. Połowę tej sumy wydają Stany Zjednoczone, ale już 22-proc. udział mają takie kraje jak Chiny, Brazylia i Indie - mówi Pieter Van Beekhuizen, kierownik Działu Audytu Przemysłowego i Zwrotu w ESA. Dodaje, że Polska jest największym z nowych członków agencji. - Ma też doświadczenia z przemysłem kosmicznym jeszcze sprzed wielu lat, a dziś wielu specjalistów w dziedzinach związanych z branżą kosmiczną - dodaje kurtuazyjnie.

Ale podkreśla też, że nasz kraj znajduje się w okresie przejściowym, który potrwa jeszcze około pięciu lat. - Jeśli będzie w stanie zdobywać kontrakty po tym okresie, odniesie sukces - komentuje Pieter Van Beekhuizen.

Dobra wiadomość dla sektora MŚP: ESA prowadzi program „małych misji” właśnie dla mniejszych firm, które mogą rozwinąć działalność w sektorze kosmicznym. A to praktycznie wszystkie spółki z branży w Polsce. Jakie wsparcie proponuje ESA? - Pomoc dla przemysłu, rozwój nowych technologii i tworzenie szans - dodaje Pieter Van Beekhuizen.

Kilku pionierów kosmicznego biznesu

Jak wygląda krajowe podwórko? Mamy takie firmy jak Creotech Instruments, VIGO System i Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego, już zaangażowane w programy kosmiczne ESA. Wszystkie mają swoje opinie dotyczące rozwoju przemysłu kosmicznego w Polsce i całkiem podobne.

- Polska strategia kosmiczna nie powinna ograniczać się jedynie do programów ESA. Powinniśmy opracować narodowy program kosmiczny, dzięki któremu będziemy mogli budować własne kompetencje. Program powinien dotyczyć też obronności - ESA prowadzi wyłącznie działania cywilne - mówi Grzegorz Brona, prezes spółki Creotech Instruments.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 694 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.