PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Przez wielkie sieci handlowe mają problem. Jak skutecznie prognozować popyt?

Autor: wnp,pl (Ireneusz Chojnacki
14-05-2018 20:00 |  aktualizacja: 14-05-2018 19:50
Przez wielkie sieci handlowe mają problem. Jak skutecznie prognozować popyt?

Im firma lepsza w skuteczności przewidywania popytu tym, jej koszty niższe, a jednocześnie jest w stanie odpowiadać na zapotrzebowanie klientów - mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC.

Fot. Grzegorz Giereszczak

- Moim zdaniem w Polsce firmy dopiero się uczą prognozowania popytu w sposób odpowiadający wyzwaniom wynikającym z dywersyfikacji produkcji, z indywidualizowania produktów. Na razie głównie odpowiadają na popyt kosztem nadwyżek zapasów, bo chociaż to nie jest tanie, to dosyć bezpieczne. W sprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym, które pozwala realizować wysokie marże, te koszty nie są kluczowe, ale w okresie dekoniunktury mogą się okazać ważne – mówi Dorota Dębińska-Pokorska, partner w PwC.

  • Dorota Dębińska-Pokorska wskazuje, że zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, jak i w obszarach magazynowania oraz logistyki.
  • Doświadczenia pokazują, informuje Dorota Dębińska-Pokorska, że w tradycyjnych modelach określania popytu, bez użycia zaawansowanych narzędzi informatycznych, dokładność prognoz kształtuje się na poziomie 80 proc.
  • W okresach dekoniunktury uważa Dorota Dębińska-Pokorska, dywersyfikacja produkcji może się okazać groźna, bo wtedy m.in. łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów
  • Najbardziej dojrzałe firmy, wskazuje Dorota Pokorska-Dębińska, coraz częściej korzystają z narzędzi cyfrowych pozwalających prognozować popyt na konkretne produkty; podkreśla, że wdrażanie modeli predykcyjnych to procesy, które zajmują wiele miesięcy.
Poszczególne etapy rozwoju cywilizacyjnego stawiają przed przedsiębiorcami charakterystyczne wyzwania. Czy obecnie jest widoczne jakieś specyficzne dla naszych czasów zjawisko w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych?

- Nasze doświadczenia pokazują, że niezależnie od branży przedsiębiorstwa produkcyjne mają obecnie ten sam problem do rozwiązania, a mianowicie znalezienie właściwej odpowiedzi na płynące ze strony klientów, czy ich największych odbiorców, którymi są często wielkie sieci handlowe, żądanie dostaw coraz bardziej zindywidualizowanych produktów. Zaspokajanie coraz bardziej zróżnicowanego produktowo popytu oznacza wzrost kosztów zarówno w sferze produkcji, bo m.in. często trzeba przezbrajać linie produkcyjne, jak też w obszarach magazynowania i logistyki. W praktyce powstaje dylemat, czy ze względów kosztowych pozostać przy, tak to nazwijmy, tradycyjnym asortymencie produkcji, czy też podjąć wyzwanie, ale też ryzyko kosztowe i walczyć o rynek, zwiększając gamę produktów. Tak długo, jak otoczenie makroekonomiczne jest korzystne, dywersyfikacja produkcji i związany z tym wzrost jej kosztów nie są specjalnie istotne, bo marże są wystarczająco wysokie, ale w okresach dekoniunktury dywersyfikacja może się okazać groźna, bo wtedy łatwo zostać z niezbywalnymi zapasami części produktów czy z kosztami logistyki zupełnie niedopasowanymi do pogorszonej koniunktury.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP