PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozwój e-usług publicznych w Polsce

Autor: Marek Sylwestrzak, Barbara Bartoszewska, Robert Czarnecki, Telekomunikacja 60 I Techniki Informacyjne 1-2/2016
13-08-2016 12:27 |  aktualizacja: 13-08-2016 11:31

Internet jest istotnym medium wpływającym na prawie wszystkie dziedziny działalności człowieka.

Wpływa na prowadzenie działalności gospodarczej, administrację państwową, handel, spędzanie wolnego czasu, a także na kształtowanie relacji międzyludzkich. Dzięki rozwojowi sieci można użytkownikowi zaoferować wiele usług, często takich, które nie miały swojego odpowiednika w epoce przedinternetowej.
Poprzez rozwój witryn internetowych oraz narzędzi informacyjno-komunikacyjnych (ICT) mogły powstać e-usługi, które definiowane są jako usługi świadczone w sposób zautomatyzowany poprzez użycie technologii informacyjnych, za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

Jak zaznacza Drucker w [4] "społeczeństwo korzysta i będzie korzystać z wolnego rynku jako sprawdzonego mechanizmu integracji ekonomicznej". W tym aspekcie e-usługi obejmują usługi świadczone przy użyciu nie tylko komputera, ale także urządzeń mobilnych czy telewizji cyfrowej, ale wykluczają te, w których szczególną rolę odgrywa człowiek. Jak zauważa Orłowski w [10] w praktyce nie jest możliwe stworzenie zestawu kategorii obejmującego wszystkie e-usługi. Po pierwsze ze względu na trudność w stworzeniu jednej powszechnej definicji. Po drugie wiele serwisów łączy ze sobą usługi tradycyjne z internetowymi. W końcu, po trzecie, niemal codziennie pojawiają się nowe rodzaje usług, jakie można świadczyć za pośrednictwem internetu.

Rosnąca konkurencja oraz rewolucja cyfrowa, która ma miejsce w dzisiejszych czasach, powoduje, że e-usługi administracji publicznej zaczynają odgrywać coraz istotniejszą rolę, zarówno dla państwa, jak i społeczeństwa. Informatyzacja administracji publicznej w Polsce jest konieczna chociażby ze względu na członkostwo w Unii Europejskiej i nałożone na poszczególnych członków zobowiązania. Jednym z celów informatyzacji administracji jest włączenie się w budowę społeczeństwa informacyjnego [3]. Natomiast rozwój internetu i powszechność nowoczesnych technologii komunikacji spowodowały powstanie usług świadczonych drogą elektroniczną przez organy administracji publicznej, które polegają na powszechnym udostępnianiu obywatelom i przedsiębiorstwom usług administracji rządowej i samorządowej poprzez nowoczesne media telekomunikacyjne [7]. Jak podkreśla Krynicka w [9] wzrost zainteresowania podmiotów skutecznym dostępem do informacji publicznej, zwłaszcza do informacji wytwarzanych i gromadzonych przez administrację, będzie wywoływał naciski na uruchomienie systemów elektronicznej administracji i usług publicznych zapewniających większą przejrzystość sprawowania władzy. W tym aspekcie, rozwój systemów e-administracji powinien poprawić funkcjonalności oraz e-dojrzałość istniejących usług publicznych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 364 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

608 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.