PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samochody autonomiczne czeka monopolizacja? Wiele na to wskazuje

Autor: PAP/PSZ
12-06-2018 14:51
Samochody autonomiczne czeka monopolizacja? Wiele na to wskazuje

Rynek samochodów autonomicznych na razie raczkuje, ale prace nad rozwojem technologii są bardzo intensywne.

Fot. Shutterstock

Rynek samochodów autonomicznych może zostać zmonopolizowany, gdy firmy pracujące nad rozwojem technologii pojazdów samojezdnych przejdą w fazę przyspieszonego rozwoju - ocenia tygodnik "Economist".

  • Na razie pracom nad samochodami autonomicznymi towarzyszy zażarta konkurencja.
  • "Economist" ocenia, że sytuacja ta może szybko się zmienić.
  • Do monopolizacji mogą przyłożyć się m.in. państwowi regulatorzy, którzy narzucą firmom obowiązek przestrzegania wyśrubowanych standardów już w procesie testów technologii jazdy autonomicznej.
Konkurencja w wyścigu z zakresu technologii pojazdów autonomicznych i walka o dominację na rynku w tym sektorze są obecnie bardzo zacięte - ocenia tygodnik.

31 maja kontrolowany przez grupę SoftBank fundusz Vision Fund zapowiedział, że zainwestuje 2,2 miliarda dolarów w zajmujący się pracą nad samochodami autonomicznymi dział koncernu General Motors. Prężnie działają również firmy technologiczne w rodzaju Ubera, Tesli i należącego do Alphabetu Waymo, które jest obecnie liderem w rozwoju technologii pojazdów autonomicznych - zauważa "Economist" i zwraca uwagę, że Waymo poinformowało ostatnio, iż planuje uruchomienie usług autonomicznej logistyki i przewozów pasażerskich z wykorzystaniem floty 62 tys. autonomicznych minivanów.

Zażarta konkurencja ma swoje dobre i złe strony, jednakże to nie ona jest przyszłością rynku samochodów autonomicznych - twierdzi "Economist". Zdaniem tygodnika, w przyszłości na drogach obecne będą pojazdy samojezdne jedynie kilku producentów.

Rozwój firm pracujących obecnie nad technologią autonomicznej nawigacji w ogromnej mierze oparty jest na zdolności analizy, przetwarzania i wykorzystywania danych, które służą do ulepszania istniejącej technologii, ale też przewidywania możliwych skutków konkretnych decyzji rozwojowych. Te ostatnie zaś przekładają się na perspektywy biznesowe przedsiębiorstw - twierdzi "Economist".

Do monopolizacji rynku mogą przyczynić się także państwowi regulatorzy, którzy narzucą firmom obowiązek przestrzegania wyśrubowanych standardów już w procesie testów technologii jazdy autonomicznej. W rezultacie na rynku pozostaną te firmy, które podporządkują się najbardziej nawet rygorystycznym wymogom (dotyczącym na przykład bezpieczeństwa). "Economist" spekuluje, że być może będzie wówczas konieczne stworzenie reguł nakazujących tym firmom dzielić się technologią ze słabszymi graczami rynku po to, aby zachować rynkową konkurencję.

"Economist" przypomina, że historycznie - zwłaszcza w sektorze transportu - rozwój dużych firm zawsze prowadził do monopolizacji rynku, ostatecznie zaś - do zaangażowania instytucji rządowych, które interweniowały celem zwiększenia konkurencyjności, bądź legitymizowały zaistniały stan rzeczy. Jak zauważa tygodnik, samochody autonomiczne mogą nie być o wiele szybsze od tych, które poruszają się po drogach obecnie - ich rynek natomiast może w niebywale szybkim tempie przejść z etapu zażartej konkurencji na poziom oligopolu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 552 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

598 936 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.