PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Smart city to koszt, ale i przychód

Autor: PortalSamorzadowy.pl
15-06-2016 20:16
Smart city to koszt, ale i przychód
Fot. Shutterstock.com

Współczesne miasta nie mogą i nie powinny uciekać przed nowoczesną technologią. Od niej jest uzależniony ich dalszy rozwój. Rozwiązania technologiczne są dużym obciążeniem dla budżetów miejskich? Nie, jeśli mądrze rozplanujemy ich implementację.

Z każdym dniem postępuje coraz większa digitalizacja naszego życia codziennego. Samorządy stają więc przed nowymi wyzwaniami - tworzenia nowoczesnych miast, opartych o nowoczesną technologię. - Inteligentne miasto to pojęcie, które stało się ostatnio bardzo modne. Ale miasta w rzeczywistości pełnią taką samą rolę od tysięcy lat i ta rola się nie zmieniła - zaznacza Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska. - Ludzie szukają w miastach miejsca do mieszkania, pracy czy rozrywki i tak jest od lat. Natomiast miasta inteligentne to te, które korzystają z najnowszych technologii aby świadczyć te usługi - podkreśla.
Inteligentny transport nie dzieje się od razu

Często poruszanym wątkiem w kontekście smart cities jest inteligentny system zarządzania ruchem. Jak zauważa Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch Telematic Services, wiele miast Europy z sukcesami usprawniło komunikację przy pomocy nowych technologii, ale w Polsce sprawa jest bardziej problematyczna. - Wylano dziecko z kąpielą wprowadzając od 1 stycznia 2016 roku zakaz używania przez straż miejską jakichkolwiek urządzeń elektronicznie wykrywających nadużycia - mówi Wolniewicz-Warska. - W Londynie korzysta się z automatycznej kontroli rozmaitych naruszeń - zakazu ruchu, wjazdu, skrętu. To instrumenty, które znacznie poprawiają zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo. Polska nie ma możliwości korzystania z takich udogodnień. Trzeba zatrudnić strażnika i dopiero osoba może skontrolować takie naruszenie, więc całkowicie eliminuje się automatyzację - dodaje.

O kontrowersyjnym aspekcie pewnych rozwiązań technologicznych przypomina natomiast Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. - Samorządowcy w niektórych częściach kraju byli zbyt pazerni, szczególnie na północy Polski. Nie brakowało miejsc, gdzie mandat można było dostać za prędkość 50 km/h, a fotoradary były poukrywane nawet w koszach na śmieci. Z technologii trzeba umieć właściwie korzystać - mówi Truskolaski.

Wolniewicz-Warska zwraca też uwagę, że w smart cities szczególnie ważne jest promowanie transportu zbiorowego, ale nie można też zapomnieć o transporcie indywidualnym. Jak mówi, Polska przoduje w liczbie samochodów przypadających na jednego mieszkańca. Dlatego ograniczenie ruchu pojazdów osobowych to duże wyzwanie dla współczesnych miast, które trzeba przeprowadzić w mądry sposób, a nowoczesne technologie mogą być w tym pomocne.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 570 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 902 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.