PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK: UPC musi zwrócić klientom pieniądze

Autor: PAP
17-08-2016 12:42 |  aktualizacja: 17-08-2016 17:06
UOKiK: UPC musi zwrócić klientom pieniądze
fot. Piotr Drabik/Flickr, licencja Creative Commons

UPC bezprawnie informowało konsumentów o podwyższeniu abonamentu za internet, więc spółka musi oddać konsumentom nienależnie pobrane opłaty – o takiej decyzji prezesa UOKiK poinformował urząd w środowym komunikacie. UOKiK nałożył też na UPC karę ponad 800 tys. zł. UPC zamierza się odwoływać.

UOKiK pisze w komunikacie, że w ramach wszczętego w 2015 roku postępowania przeciw operatorowi telekomunikacyjnemu UPC wątpliwości urzędu wzbudził sposób podwyższenia, od 1 grudnia 2014 roku, ceny za dostęp do internetu o 7 zł miesięcznie.
"Umowy, które zawieramy z dostawcami różnych usług na czas nieokreślony, mogą się zmienić, tylko wtedy, gdy w kontrakcie znajdują się prawidłowe tzw. klauzule modyfikacyjne. Są to postanowienia precyzujące, co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie, w konsekwencji wpływając na cenę usługi" - głosi komunikat UOKiK.

Jednak, jak dodaje, w umowach zawartych z konsumentami zabrakło klauzuli modyfikacyjnej, która powinna wskazywać kiedy i w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie, więc prezes UOKiK Marek Niechciał stwierdził, że "spółka UPC bezprawnie poinformowała konsumentów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu".

"W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty" - mówi cytowany w komunikacie prezes Niechciał.

UOKiK tłumaczy, że skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej, by wyeliminować skutki niekorzystnej praktyki.

"Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, to w jej wyniku, abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc aż do czerwca 2016 r. Przykładowo: jeżeli konsument uiszczał wyższą kwotę od grudnia 2014 r. do czerwca 2016 r., to powinien otrzymać 133 zł. UPC poinformuje o tym konsumentów. Sentencja decyzji ma zostać opublikowania w dzienniku ogólnopolskim oraz na stronie internetowej przedsiębiorcy" - czytamy w komunikacie.

Dodatkowo, donosi urząd, na UPC nałożono karę finansową 817 640 zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Decyzja UOKiK nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Z tej drogi zamierza skorzystać UPC.

"Decyzja UOKiK ma charakter nieprawomocny i UPC Polska będzie się od niej odwoływać. Chcemy podkreślić, że decyzja urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy. Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego, oraz powszechną praktyką rynkową niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK" - skomentował decyzję urzędu dla PAP rzecznik UPC Michał Fura.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 134 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP