PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

YouTube ma 13 lat. I coraz więcej Polaków potrafi na nim zarobić

Autor: Jakub Prokop
14-02-2018 00:27

Ile i kto potrafi zarobić na YouTube? W Walentynki 2005 założono popularny serwis, który właśnie obchodzi urodziny. Od tego czasu znacznie się zmienił, a tzw. „zarabianie na YouTube” dotarło również do Polski. Sprawdziliśmy, które kanały są obecnie najchętniej oglądane, i nie tylko.

  • YouTube ma już 13 lat.Na początku  wcale na siebie nie zarabiał. Jego funkcjonowanie możliwe było wyłącznie dzięki inwestorom i aniołom biznesu.
  • Serwis nieubłaganie zmierza w kierunku profesjonalizacji i komercjalizacji. Mimo to, twórcy w dalszym ciągu muszą stawiać społeczność na pierwszym miejscu.
  • W ciągu trzynastu lat serwis został wykupiony przez Google, podpisał umowy ze stacjami telewizyjnymi, a jego model biznesowy znacznie się rozwinął - na czym skorzystali również polscy twórcy, ale także korporacje - najchętniej oglądanym kanałem na YT jest np. obecnie TVN.

Obecnie największą liczbę subskrybentów wśród polskich youtuberów (3,5 mln) może pochwalić się Sylwester Wardęga. Pomysłodawca psa-pająka dzierży palmę pierwszeństwa już od kilku lat, ale czuje już na plecach oddech konkurentów. Drugi (3,4 mln) jest Karol Gązwa czyli growy i rozrywkowy Blowek. Na trzecim miejscu jest reZigiusz (3 mln). W pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze jednego gracza (Stuu), kabareciarzy (AbstrachujeTV), wytwórnię muzyczną (Step Records), majsterkowiczów (5 Sposobów na...) i rozrywkowy kanał Naruciaka.


Nie tylko reklamy


Co ciekawe, liczba subskrybentów nie przekłada się bezpośrednio na zarobki.

- Trudno jednak jednoznacznie powiązać popularność z pieniędzmi. Wpływ na monetyzację treści ma wiele czynników, m.in. jakość prezentowanych na kanale materiałów, wiedza czy poruszanie się w niszy tematycznej - tłumaczy Łukasz Głombicki, dyrektor działu komunikacji w LifeTube, największej polskiej agencji promującej youtuberów.

Wynika to z prostego faktu, że wpływy bezpośrednio od serwisu YouTube są tylko jednym z wielu sposobów zarabiania na publikacji filmów. Do innych należą: wsparcie fanów na portalach w rodzaju Patronite, sprzedaż własnych produktów czy współpraca reklamowa z markami.

- W zeszłym roku LifeTube wypłacił swoim twórcom ponad 15 mln złotych, a średnia wartość jednego flightu kampanii u jednego twórcy wynosiła około 30 tys. zł. Generalnie koszt takiej współpracy waha się od kilku do kilkuset tysięcy złotych - w zależności od liczby świadczeń, wielkości kanału, grupy docelowej itp. - mówi Łukasz Głombicki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

19 767 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP