PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

YouTube ma 13 lat. I coraz więcej Polaków potrafi na nim zarobić

Autor: Jakub Prokop
14-02-2018 00:27

Ile i kto potrafi zarobić na YouTube? W Walentynki 2005 założono popularny serwis, który właśnie obchodzi urodziny. Od tego czasu znacznie się zmienił, a tzw. „zarabianie na YouTube” dotarło również do Polski. Sprawdziliśmy, które kanały są obecnie najchętniej oglądane, i nie tylko.

  • YouTube ma już 13 lat.Na początku  wcale na siebie nie zarabiał. Jego funkcjonowanie możliwe było wyłącznie dzięki inwestorom i aniołom biznesu.
  • Serwis nieubłaganie zmierza w kierunku profesjonalizacji i komercjalizacji. Mimo to, twórcy w dalszym ciągu muszą stawiać społeczność na pierwszym miejscu.
  • W ciągu trzynastu lat serwis został wykupiony przez Google, podpisał umowy ze stacjami telewizyjnymi, a jego model biznesowy znacznie się rozwinął - na czym skorzystali również polscy twórcy, ale także korporacje - najchętniej oglądanym kanałem na YT jest np. obecnie TVN.

Obecnie największą liczbę subskrybentów wśród polskich youtuberów (3,5 mln) może pochwalić się Sylwester Wardęga. Pomysłodawca psa-pająka dzierży palmę pierwszeństwa już od kilku lat, ale czuje już na plecach oddech konkurentów. Drugi (3,4 mln) jest Karol Gązwa czyli growy i rozrywkowy Blowek. Na trzecim miejscu jest reZigiusz (3 mln). W pierwszej dziesiątce znajdziemy jeszcze jednego gracza (Stuu), kabareciarzy (AbstrachujeTV), wytwórnię muzyczną (Step Records), majsterkowiczów (5 Sposobów na...) i rozrywkowy kanał Naruciaka.


Nie tylko reklamy


Co ciekawe, liczba subskrybentów nie przekłada się bezpośrednio na zarobki.

- Trudno jednak jednoznacznie powiązać popularność z pieniędzmi. Wpływ na monetyzację treści ma wiele czynników, m.in. jakość prezentowanych na kanale materiałów, wiedza czy poruszanie się w niszy tematycznej - tłumaczy Łukasz Głombicki, dyrektor działu komunikacji w LifeTube, największej polskiej agencji promującej youtuberów.

Wynika to z prostego faktu, że wpływy bezpośrednio od serwisu YouTube są tylko jednym z wielu sposobów zarabiania na publikacji filmów. Do innych należą: wsparcie fanów na portalach w rodzaju Patronite, sprzedaż własnych produktów czy współpraca reklamowa z markami.

- W zeszłym roku LifeTube wypłacił swoim twórcom ponad 15 mln złotych, a średnia wartość jednego flightu kampanii u jednego twórcy wynosiła około 30 tys. zł. Generalnie koszt takiej współpracy waha się od kilku do kilkuset tysięcy złotych - w zależności od liczby świadczeń, wielkości kanału, grupy docelowej itp. - mówi Łukasz Głombicki.
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

38 462 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

654 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP