PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

  • Strefa premium

Chiny-Europa. Nowy Jedwabny Szlak - dwie strony medalu

Autor: Nowy Przemysł (Piotr Stefaniak)
18-01-2018 13:20 |  aktualizacja: 18-01-2018 13:27
Chiny-Europa. Nowy Jedwabny Szlak - dwie strony medalu

Nowy Jedwabny Szlak to przede wszystkim rozwój połączeń lądowych, głównie kolejowych.

NP

Ogłoszony pięć lat temu chiński projekt odnowienia Jedwabnego Szlaku odniósł już spore sukcesy. Pewne aspekty tego przedsięwzięcia mogą niepokoić, ale Polska - działając rozważnie i ostrożnie - może z tego programu wyciągnąć wymierne korzyści.

Do złotych czasów w swojej historii odwołują się dziś władze Chin. Nie bez kozery zgłoszoną jesienią 2013 r. przez premiera Li Keqianga, a nieco później przez przewodniczącego Xi Jinpinga, ideę współpracy gospodarczej nazwano Nowym Jedwabnym Szlakiem. Wkrótce zresztą program zmienił nazwę na Jeden Pas i Jedna Droga (One Belt One Road - OBOR), a w zachodniej publicystyce zaczęto używać skrótu BRI (Belt and Road Initiative).
- Od początku nie było wiadomo, jaki charakter ma owa inicjatywa. Nie ma przecież jednoznacznie postawionych celów i instrumentarium - mówi Justyna Szczudlik-Tatar z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

To także część kultury i zwyczajów Dalekiego Wschodu, przez ludzi na Zachodzie ocenianych jako przebiegłość lub łagodniej - przezorność. OBOR to pojemna formuła, która pomieści wiele różnych projektów. Brak jasnych kryteriów czy harmonogramów pozwala uniknąć krytyki za brak realizacji poszczególnych celów... Zachodni analitycy widzą w tym celowy zamysł: każdy z partnerów strony chińskiej powinien włożyć w tę inicjatywę pomysł, a Chińczycy albo go zaakceptują, albo odrzucą.

Ogólnie: Chiny zgłosiły projekt mający pogłębiać globalizację gospodarki dzięki rozwojowi lub udrożnieniu transportowej infrastruktury lądowej i morskiej. Może bardziej lądowej niż morskiej, bo ta na Dalekim Wschodzie jest rozwinięta.

Lądowe inicjatywy "Jednego Pasa" sprowadziły się do uruchamiania pociągów kontenerowych do Europy, wzdłuż trzech szlaków transsyberyjskich, czyli przez Mongolię, Kazachstan, Rosję, Białoruś i Polskę na Zachód. Choć takie składy kursowały już na początku tej dekady, to od pięciu lat na życzenie Pekinu zaczęły to robić północne i zachodnie prowincje. Państwo Środka dopłaca do takiego transportu, bo nakręca on rozwój produkcji eksportowej. A jednocześnie zapóźnione regiony kraju mają szansę dogonienia wschodniego wybrzeża, najeżonego fabrykami i dobrą infrastrukturą morską.

OBOR sprzyja w oczywisty sposób ofercie eksportowej Chin, czyniąc ją jeszcze tańszą, a tym samym - co zauważono na Zachodzie - pogłębiając nierównowagę w wymianie towarowej.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


19 575 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

733 593 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP