PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Drony i nawigacja nowej generacji wśród wyzwań dla lotnictwa cywilnego

Autor: PAP
12-07-2017 14:44
Drony i nawigacja nowej generacji wśród wyzwań dla lotnictwa cywilnego
fot. unsplash.com

Problem dronów oraz instalacja systemów nawigacji nowej generacji były głównymi tematami konferencji o aktualnych wyzwaniach polskiego lotnictwa cywilnego. Uczestnicy podkreślali, że Polska nadąża, a nawet wyprzedza postęp w zarządzaniu ruchem lotniczym.

Konferencję "Aktualne wyzwania polskiego lotnictwa cywilnego - bezpieczeństwo, innowacje, perspektywy" zorganizował w środę w Warszawie Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin z okazji piątej rocznicy uruchomienia. Jak przypomniał p.o. prezes lotniska w Modlinie Leszek Chorzewski, po pięciu latach działania dynamiczny rozwój portu wymusza konieczność jego rozbudowy. W efekcie zaprojektowanej modernizacji terminal w Modlinie podwoi przepustowość do 6 mln pasażerów rocznie - powiedział.
Jak zauważył z kolei prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela, rozbudowa Modlina to wzrost natężenia ruchu lotniczego w Polsce, znacznie szybszego niż na Zachodzie. Do roku 2030-2032 osiągniemy podwojenie natężenia ruchu lotniczego nad Polską - ocenił Niedziela i podkreślił, że polski system zarządzania ruchem, za który odpowiada PAŻP, jest na "dobrym, europejskim poziomie". Dzięki jakości i elastyczności systemu Polska jest w europejskiej czołówce jeśli chodzi o brak opóźnień. Linie lotnicze płacą nam za obsługę ruchu, ale oprócz bezpieczeństwa oczekują jak najmniejszych opóźnień - przypomniał.

W najbliższych 3 latach PAŻP planuje wydać na inwestycje ok. 1 mld zł. Nie tylko kupujemy technologie, ale rozwijamy je u siebie - zaznaczył Niedziela. Wśród najciekawszych przedsięwzięć wymienił plany zainstalowania na lotnisku w Krakowie systemu nawigacyjnego GBAS (Ground Based Augmentation System), który pozwala na wykorzystanie wielu ścieżek podejścia i odlotów. Dzięki rozproszeniu ruchu samolotów mieszkańcy okolic są znacznie mniej narażeni na hałas.

Dyrektor ds. operacyjnych Portu Lotniczego Poznań-Ławica Jerzy Baumann podkreślił, że taki system w przyszłości powinien również zostać zainstalowany i na tym lotnisku, bo leży w gęsto zaludnionej okolicy i tradycyjnie zmaga się ze skargami na hałas. Chorzewski z kolei ocenił, że w ciągu 10 lat Modlin będzie budował drugi pas do startów i lądowań, który również będzie potrzebował GBAS. Co prawda Modlin nie zakłóca życia mieszkańcom, ale chcemy być lotniskiem innowacyjnym - mówił.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 361 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP