PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Efektywność wykorzystania polskiej sieci kolejowej jest wciąż niska

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
14-04-2017 15:37
Efektywność wykorzystania polskiej sieci kolejowej jest wciąż niska
Fot. PKP PLK

Pomimo relatywnie dużej sieci kolejowej (19,6 tys. km) w Polsce, jest ona słabo wykorzystywana i pod tym względem mieści na 16 miejscu, spośród 24 monitorowanych krajów w Europie. Oferuje też jedne z najwyższych w Europie stawek dostępu do torów dla pociągów towarowych. To jeden z kluczowych wniosków z piątego już raportu Grupy Niezależnych Regulatorów Rynku Kolejowego (IRG – Rail), z danymi za 2015 rok.

W raporcie uwzględniono dane z 24 krajów (UE plus Norwegia i Szwajcaria) z 2015 roku. 

Ogólne tendencje


Europejskie koleje odnotowały w 2015 r. pozytywne trendy. Zarówno w przypadku przewozów pasażerskich, jak i towarowych nastąpił wzrost pracy przewozowej, choć w sektorze pasażerskim był on wyższy. 

Niemcy i Francja miały nadal 33 proc. łącznej długości linii kolejowych w 24 monitorowanych krajach. Około 92 proc. tej sieci w Europie zarządzane jest przez głównego, państwowego zarządcę infrastruktury. 

Prawie 55 proc. linii kolejowych było w 2015 r. zelektryfikowanych.

Wśród analizowanych przez IRG-Rail krajów, linie kolei dużych prędkości (KDP) występowały w sześciu krajach. Najdłuższą siecią KDP miała Hiszpania, która stanowiła 17 proc. całkowitej sieci krajowej.

Intensywność wykorzystania sieci


W 2015 r. europejska infrastruktura kolejowa była używana głównie przez pociągi pasażerskie. Miały one około 82 proc. udziału we wszystkich uruchomionych pociągach. 

Wskaźnik wykorzystania sieci kolejowej (suma pociągokilometrów podzielona przez długość linii kolejowej i liczbę dni eksploatacji) wzrósł w latach 2010-15 roku o 7,1 proc. i wynosił dla 24 analizowanych krajów 45,2 (pociągi pasażerskie) i 9,9 (pociągi towarowe).

W okresie tym wykorzystanie sieci dla przewozów pasażerskich wzrosło w większym tempie (o 7,7 proc.),podczas gdy przewozów towarowych wolniej (o 4,8 proc.).

W Europie występowało bardzo duże zróżnicowanie wskaźnika wykorzystania kolejowych sieci narodowych.

Najwyższy miała Holandia (130,6 dla pociągów pasażerskich i 9,5 dla towarowych), przed Szwajcarią (odpowiednio: 103,9 i 15,1) i Wielką Brytania (89,8 i 6,3). Tymczasem w Polsce wynosiły one 20,3 i 10,6. Za nami gorsze wskaźniki miało jeszcze 7 krajów.

W Niemczech wskaźniki te wynosiły odpowiednio: 57,1 i 18,1.

IRE podkreśla, że choć Holandia jest krajem tranzytowym i ma największych w Europie port w Rotterdamie, to w stosunkowo niewielkim stopniu korzysta w transportu kolejowego. Jednak wiąże się to z największym w Europie wskaźnikiem wykorzystania sieci dróg śródlądowych.

Intensywności użytkowania sieci kolejowych w latach 2010-15 zmalała w Chorwacji, Grecji, Bułgarii (tylko pociągów pasażerskich) i w Finlandii (pociągów towarowych).

W okresie 2010-15 ch średni wskaźnik wykorzystania sieci kolejowych wzrósł w Polsce o 2,9 proc., w tym przez pociągi pasażerskie – o 1,5 proc., a pociągi towarowe – o 5,7 proc.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP