Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Inteligentny przejazd kolejowo-drogowy we Wrocławiu

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-02-2018 18:32 |  aktualizacja: 09-02-2018 18:29
Inteligentny przejazd kolejowo-drogowy we Wrocławiu

Skaner analizuje liczbę pojazdów na 40 m przed przejazdem i 80 m za nim.

Fot. PKP PLK.

We Wrocławiu na przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Średzkiej, na skrzyżowaniu z linią E30 Wrocław – Legnica, PKP Polskie Linie Kolejowe zamontowały pierwsze w kraju i nowatorskie dodatkowe zabezpieczenie.

Choć przejazd ten jest już wyposażony we wszystkie dostępne zabezpieczenia techniczne, włącznie z oznakowaniem, sygnalizacją świetlną i szlabanami, dochodziło w tym miejscu do wielu niebezpiecznych sytuacji, grożących wypadkami.
Na tej ruchliwej trasie kierowcy notorycznie wjeżdżali na tory, ale z powodu korków – nie mieli możliwości opuszczenia przejazdu. Wielokrotnie dochodziło do sytuacji, że pociągi musiały hamować gwałtownie, chcąc uniknąć zderzenia.

Co równie istotne, rogatki opuszczały się, a wjeżdżające pojazdy lub uciekające przed nadjeżdżającym pociągiem - łamały je lub uszkadzały.

Tylko w ubiegłym roku w ten sposób na ul. Średzkiej PLK odnotowała 165 takich awarii, z czego sprawcami ponad 60 proc. byli kierowcy ciężarówek.

Od dziś funkcjonuje tam dodatkowo skaner pojazdów, analizujący liczbę pojazdów na odcinku 40 m przed przejazdem. Urządzenie zarazem śledzi sposób poruszania się samochodów w strefie buforowej o długości 80 metrów za przejazdem (mieszczą się dwa TIR-y).

Jeżeli w tej strefie samochody nie jadą, lecz stoją w korku – automatycznie przed przejazdem zapala się czerwona lampka sygnalizatora, co powinno być sygnałem do zakazu wjazdu kolejnym pojazdom.

PKP PLK mają nowe kontrakty na przejazdy kolejowe

Jak dowiedzieliśmy się w PKP PLK, koszt tego systemu wyniósł ok. 190 tys. zł, ale szybko zwróci, jeżeli uchroni od łamania szlabanów.

Jak przypominają PLK, 99 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych spowodowali w 2017 r. nieostrożni kierowcy. Ich nieodpowiedzialność (wjeżdżanie na przejazd pomimo braku miejsca na zjazd, omijanie slalomem półrogatek, wjeżdżanie pod opadające rogatki) pokazuje coraz liczniejszy monitoring przejazdów – nagrania wideo.

Więcej kamer na przejazdach kolejowo-drogowych

Jeżeli system się sprawdzi, PLK zainstaluje podobny system na jednym z przejazdów drogowych w Rzeszowie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


32 473 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

731 348 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP