PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Mirosław Antonowicz, PKP: zmieniamy kolej i jej model funkcjonowania

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
13-07-2017 12:04
Mirosław Antonowicz, PKP: zmieniamy kolej i jej model funkcjonowania

Kolej po 2023? Będzie bardziej zaawansowana technologicznie, jej infrastruktura będzie miała lepsze parametry. Będą zdecydowanie lepsze dworce. Powstaną dalsze pasażerskie huby multimodalne. Wdrożona będzie nowa polityka obsługi klientów, nie tylko tych na dworcach, ale także instytucjonalnych klientów w przewozach towarowych - wymienia Mirosław Antonowicz.

Fot. mat. pras.

Pracujemy nad stworzeniem nowego modelu o nazwie "Orkiestrator logistyczny". To będzie model dla działalności integratora rynku kolejowego, który optymalnie wykorzysta istniejące zasoby, co w szczególności przełoży się na poprawę wizerunku PKP S.A. i kolejowego transportu towarowego - mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. ds. strategii.

Czy po miliardowych od kilku lat nakładach inwestycyjnych polska kolej stała się nowoczesna czy nadal daleko jej pod względem standardów do kolei zachodnich?

- Ma ona elementy nowoczesności, np. zmieniono już kilkaset dworców oraz stacji kolejowych i odnawiane są dalsze. To zdecydowanie poprawia wizerunek kolei. Podobnie jak nowe pociągi lub te zmodernizowane, które stanowią już ponad połowę zasobów taborowych PKP Intercity.

W ofercie jest też usługa EIP, czyli Pendolino, pociągi eksploatacyjnie dostosowane do prędkości 160 - 200 km/h.

Pasażerowie przyzwyczaili się do tych nowoczesnych pociągów. Ale oczekują upowszechnienia takiego standardu na innych trasach i jeszcze wyższej usługi, a tę mogą świadczyć koleje dużych prędkości (KDP).


- Też uważam, że Polska jako kraj szybko rozwijający się, powinien myśleć o budowie KDP, umożliwiającej osiąganie prędkości 250-350 km/h.

Po pierwsze, Biała Księga transportu UE zakłada, że stolice krajów sąsiednich do 2030 roku mają połączyć się siecią KDP. W naszym przypadku chodzi np. o połączenie Warszawy z Berlinem i Pragą czy innymi stolicami.

Po drugie, to dobre rozwiązanie z punktu widzenia polityki wobec transportu kolejowego - jednym z jej celów jest poprawa zdolności konkurencyjnej kolei w stosunku do transportu autobusowego, a na dystansach ponad 300-400 km, do transportu lotniczego.

Po trzecie, o wyborze ofert kolei decydują klienci. Jeśli wybierają pociąg, to oznacza, że oferta kolei trafia w zapotrzebowanie rynku. Warto więc zrobić krok i przedstawić następną ofertę, dobrze znaną pasażerom krajów zachodnich.

Czy decyzje w sprawie KDP należy obecnie wiązać z decyzją budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako węzła multimodalnego?


- To są projekty uzupełniające. Przypomnę, że budowa KDP znalazła się już w ubiegłorocznej Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Ujmuje się ją także jako szansę na skok technologiczny polskiego przemysłu kolejowego, który w dużej części mógłby być dostawcą wielu wyrobów i podzespołów.

Bliżej nam zatem do podjęcia decyzji o budowie KDP, czy nadal stoimy w tym samym miejscu, czekamy?


- Powrót do mówienia o budowie KDP to ważny krok do przodu, na który czekaliśmy. Zmieniana Strategia Rozwoju Transportu (SRT) do 2030 roku powinna, w mojej ocenie wzmacniać rolę transportu kolejowego. Dlatego właśnie dobrze, jeśli znajdą się tam plany wobec KDP.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP