PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Opłaty za infrastrukturę kolejową - diabeł tkwi w szczegółach

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
15-04-2018 11:04
Opłaty za infrastrukturę kolejową - diabeł tkwi w szczegółach

Cennik za korzystanie za infrastruktury kolejowej to trudna sztuka znalezienia kompromisu.

Fot. PKP PLK.

Projekt nowego cennika opłat w rozkładzie jazdy pociągów 2018/19 za dostęp do infrastruktury zarządzanej przez PKP Polskich Linii Kolejowych wzbudza kontrowersje wśród przewoźników, szczególnie realizujących pasażerskie przewozy lokalne. Np. zarząd Kolei Mazowieckich zapowiedział złożenie do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wniosku o jego odrzucenie.

  • W ub. roku prezes UTK odmówił przyjęcia projektu nowego cennika w wersji złożonej przez PKP PLK, także po protestach przewoźników.
  • Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej dla najlżejszych pociągów, obsługiwanych przez jedno- i dwuczłonowe autobusy szynowe, mogłyby wzrosnąć o ok. 40 proc. w porównaniu z obecnie obowiązującym cennikiem.
  • PLK udowadnia, że ma niższe stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej, niż stawki na liniach drugorzędnych będących w zarządzie województw.
Kontrowersje wokół nowego cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej korzystania z infrastruktury są w zasadzie normą od lat.

Przypomnijmy, że w ub. roku UTK odmówił jego zatwierdzenia w pierwszej wersji złożonej przez PKP PLK, także po protestach przewoźników.

Głównymi powodami odmowy prezesa UTK było przyjęcie kosztów w projekcie  cennika, które nie wynikają z rzeczywistego zużycia infrastruktury kolejowej, jako rezultatu przejazdu pociągu  lub manewrów. UTK zakwestionował też przyjęty dobór współczynników korygujących średnią stawkę dostępu, bo ta nie odzwierciedlała rzeczywistego stopnia zużycia infrastruktury oraz kosztów utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej.

Zarządca infrastruktury miał do wyboru: albo przygotowanie skorygowanej wersji, albo pozostawienie go w niezmienionej formie. Wybrał to drugie rozwiązanie.

Niezależni przewoźnicy krytykują projekt stawek dostępu do torów

 Uwagi przewoźnika pasażerskiego

Z analizy nowego projektu cennika przez zarząd Kolei Mazowieckich wynika, że pomimo korzystnego bilansu całkowitej opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, PLK proponuje w nim konsolidację przedziałów mas brutto pociągów.

To spowodowałoby wzrost kosztów  dostępu do infrastruktury kolejowej dla najlżejszych pociągów Kolei Mazowieckich, obsługiwanych głównie przez jedno- i dwuczłonowe autobusy szynowe – o ok. 40 proc. w porównaniu z obecnie obowiązującym cennikiem.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP